Sunday 19 February 2017

Tolak Akta 355 suram, tiada sambutan


Tolak Akta 355 suram, tiada sambutan

Sebahagian masyarakat yang menghadiri perhimpunan Tolak Akta 355 di tasik Taman Jaya, Petaling Jaya, hari ini.


MOHAMAD NAUFAL MOHAMAD IDRIS
18 FEBRUARI 2017


PETALING JAYA - Perhimpunan Tolak Akta 355 anjuran badan bukan kerajaan (NGO), Bebas, di tasik Taman Jaya, di sini tidak mendapat sambutan daripada rakyat Malaysia.

Kira-kira 100 individu sahaja yang turut serta dalam himpunan tersebut yang bermula pada jam 3 petang dan berakhir 5.30 petang tadi.

"Tak Nak Usul 355", "Tolak Usul Hadi", "Tolak Hudud Hadi" dilaungkan beberapa kali oleh peserta yang hadir membawa plakad tertera perkataan "Tolak Pengislaman Malaysia", "Ini Malaysia Bukan Arab Saudi", "RUU Mainan Politik" dan banyak lagi.


Himpunan tersebut turut dihadiri oleh bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim, Naib Ketua Pemuda Gerakan Andy Yong dan peguam Siti Kasim.

Dalam ucapannya, Zaid menegaskan bahawa pindaan akta tersebut hanyalah mainan politik Pas dan Umno demi survival politik masing-masing menjelang PRU14.

Dakwanya sekiranya usul tersebut hendak memperkasakan undang-undang syariah, sudah lama Majlis Raja-Majlis akan meluluskan pindaan berkenaan.

"Ini tidak. Pindaan ini tidak dipersembahkan kepada Majlis Raja-Raja.

"Jadi, saya melihat ini lebih kepada kelangsungan politik bagi Datuk Seri Najib dan Datuk Seri Hadi sahaja," katanya.

Zaid turut mempersoalkan usaha yang dilakukan oleh Najib sebagai Pengerusi BN dalam menyakinkan ahlinya untuk mengundi pindaan tersebut di Parlimen.

Jelasnya, Najib dilihat tidak memberi pencerahan kepada ahlinya berhubung pindaan tersebut.

"Selain itu, saya nampak perkara ini hanya mainan politik Pas. Mereka seperti ketandusan idea untuk membangkitkan apa-apa isu lain," katanya.









No comments:

Post a Comment