Wednesday 15 February 2017

Nautical Aliya Tiba Di Chittagong, 25 Sukarelawan Dibenar Ke Kem RohingyaYT



Berita

DIATAS KAPAL NAUTICAL ALIYA: Selepas melalui pelayaran selama 12 hari, kapal misi kemanusiaan, Nautical Aliya tiba di pelabuhan Chittagong, Bangladesh kira-kira 12.30 tengah hari waktu tempatan.

Nautical Aliya tiba di pelabuhan itu dengan diiringi dua bot pengawal pantai Bangladesh serta kapal Tentera Laut Bangladesh.
Ketua misi kemanusiaan Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim berterima kasih kepada kerajaan Bangladesh kerana membantu menyediakan laluan khas ke pelabuhan.

"Memang pelabuhan ini sibuk dan harapnya semua urusan dipermudahkan," katanya.
Dalam pada itu, beliau berkata setakat ini hanya 25 sukarelawan dibenarkan turun ke darat untuk pergi ke kem pelarian Rohingya di Bangladesh.



"Kami akan adakan perbincangan dan rundingan bagi membolehkan semua sukarelawan turun membantu di kem pelarian Rohingya," katanya.

Tinjauan Bernama mendapati sukarelawan kekal bersemangat untuk membantu masyarakat Rohingya meskipun mendapat khabar hanya 25 sukarelawan dibenarkan turun.

Setelah berlepas pada 3 Februari dari Pelabuhan Klang, kapal itu pada Khamis, 9 Februari menurunkan bantuan di pelabuhan Yangon, Myanmar untuk komuniti Rohingya sebelum kembali belayar menuju ke Chittagong.

Misi itu yang dikenali sebagai FoodFlotillaforMyanmaranjuranKelab Putra 1Malaysia dan Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia disertai182 sukarelawan merangkumi wakil pertubuhan bukan kerajaan dari Malaysia dan negara luar, pasukanperubatan, tenaga pengajar dan pengamal media.-- Bernama

No comments:

Post a Comment