Wednesday 22 February 2017

Tangguh beberapa bulan, kini rakyat dukung pinda akta 355


AHMAD AMZAD HASHIM | .

MASIH lagi duk main isu tangguh...

Selalu tengok bola sepak? Bola ada di kaki tapi pertahanan lawan dah berkumpul depan gol, mustahil boleh lepas, kalau terus sepak juga ke pintu gol nanti satu stadium sorak boo, kata bangang.

Jadi berundur dan ambil sedikit masa, bagi kacau bilau pertahanan, bagi sikit kelegaan biar ada ruang menyerang, baru sumbat gol.

Dalam beberapa bulan penangguhan, usul pindaan Akta 355 telah menjadi topik yang paling hangat diperkatakan, sesi penerangan seluruh negara, pandangan mufti dari seluruh negara, pandangan profesional dari persatuan peguam muslim dan yang terlibat dalam kehakiman syariah.



Rakyat yang asalnya memandang serong RUU355 kini majoriti sudah faham dan menyokong.

300 ribu orang berhimpun di Kuala Lumpur menyokong. Bukan di Kelantan atau Terengganu.

Sekitar 100 (seratus) orang sahaja berkumpul menyatakan penentangan kepada RUU355 walaupun banyak media maya pro PH memberi publisiti positif dan berulang-ulang kepada gerakan anti syariah ini.

Parti komponen BN, MCA yang dulu lantang anti RUU355, kini mengambil pendirian RUU355 urusan orang Islam sahaja, tidak patut campur tangan. Begitu juga parti komponen BN dari Sarawak.

Tinggal DAP sahaja lagi melampau-lampau menjadi 'ketua' dalam menentang RUU355. PKR dan PAN serta Tun Mahathir seperti dijangka tunduk kepada kemahuan DAP.

Sekalipun pemimpin PPBM, TS Muhyiddin Yassin, Mukhriz terus cuba memujuk PAS.

Pemimpin muda dalam PPBM, Syed Sadiq, yang panik dgn kegagalan memancing PAS bersama PH, menyeru dalam sidang meja bulat PH agar pemimpin PH segera buat kunjungan ke rumah DS TGHH, Presiden PAS di Rusila. Rumah itu rumah kampung yang tiada tembok besi atau batu setinggi 10-20 kaki, atau ada kawalan keselamatan. Sesiapapun boleh rapat ke tangga dan panggil, beri salam.

Ini ditambah kenyataan 'pakar strategi' Rafizi Ramli disidang itu bahawa PH kurang beri tumpuan kepada orang Melayu.

Semua ini berlaku dalam tempoh beberapa bulan sahaja apabila DS TGHH meminta tangguh perbahasan di Parlimen ekoran waktu yang sangat terhad yg mustahil dapat merubah mood ahli parlimen ketika itu yang nampak jelas mahu menggagalkan RUU355.

Ada pihak yang mahu mematikan segera usul ini. Bahas dan tekan speaker supaya undian segera. Atas alasan banyak lagi 'perkara lain yang lebih penting', jangan buang masa Parlimen! Seperti kata Nazri Aziz, 'orang bodoh sahaja bincang syariah/hudud'!!!.

Tujuan usul ini supaya diluluskan. Bukan untuk buat gimik 'nah kami sudah bentang, tapi mereka yang tolak..'. Sekadar mempolitikkan.

Maka jika perlu diberi masa agar dapat diusahakan perubahan sikap dan pendirian, maka ruang itu perlu diambil.

Sekarang ahli parlimen berhak mengundi menolak RUU355.

Tetapi rakyat yang menjadi pengundi kini memerhati dan fokus kepada perangai ahli parlimen mereka.

Kita buat carta pemimpin yang menentang usaha RUU355. Kita beritahu semua rakyat.

Mereka undi tolak syariah, Pilihan Raya Umum PRU14 kita beramai-ramai tolak mereka pula.

Penentang syariah haram dipilih menjadi pemimpin kita. – HARAKAHDAILY 22/2/2017

No comments:

Post a Comment