Sunday 26 February 2017

Apa Jadi Pada Otak Tak Cukup Matahari





Tidur cukup penting. Bukan sekadar tutup mata. Tidur untuk kesembuhan.

Orang yang tidur kurang dari 8 jam mengambil masa 14% lebih lama untuk siapkan tugasan. Lebih buruk lagi mereka lakukan 20% kesalahan dalam tugasan berbanding mereka yang cukup tidur.


Apabila tidur kurang dari enam jam kadar kelembapan siapkan kerja naik 3 kali ganda. Begitu juga dengan kesalahan.

Kajian ini dimuat dalam jurnal saintifik Lancet. Perlu ambil berat. Rakyat Malaysia rata ratanya tidur kurang dari 6 jam sehari.

Apabila bekerja jangan terperap dalam ofis. Pergi keluar. Dapatkan cahaya matahari.




OTAK PERLU CAHAYA MATAHARI

Bahagian OTAK yang perlukan cahaya matahari ialah hypothalamus. Dalamnya ada jam biologi ciptaan Yang Maha Esa. Hormon mengantuk dikeluarkan oleh dari bahagian ini.


kredit gambar: brainmadesimple.com


Hypothmlamus inilah yang kawal rasa lapar. Lapar bukan di perut asalnya. Apabila kita dahaga, bahagian ini jugalah puncanya. Dahaga bukan sebab anak tekak. Tapi OTAK.

Begitu juga dengan letih badan. Hypothalamus yang punca angkara. Apabila kita demam dan suhu badan meningkat, peranan dari Hypothalamus juga.

Jadi perlu jaga hypothalamus. Perlu dapatkan cahaya matahari. Ikut kajian orang yang dapatkan cahaya matahari dapat setkan jam biologi. Kualiti tidur meningkat sebanyak 46 minit berbanding dengan yang kerja terperap dalam ofis.


Untuk dapatkan tidur nyenyak mulakan dari siang hari. Bukan malam hari sahaja. Boleh buat? Cahaya matahari PERCUMA. Tiada bayaran.

TIDUR NYENYAK

Apabila tidur kurang nyenyak, pagi kita berseri dengan menguap ala badak air. Sangap sana. Sangap sini.

Mata pasti merah. Mood pun terganggu. Letih badan menjadi peneman.

Nak tidur nyenyak tak? Boleh cuba ambil makanan ada TRYPTOPHAN. Ia bantu nyenyakkan tidur.

No comments:

Post a Comment