Saturday 15 April 2017

Eropah tunjuk wajah sebenar anti Islam - Erdogan


"Lima juta saudara-saudara kita yang telah menetap di sana akan membentuk masa depan Eropah," kata Erdogan dalam perarakan di wilayah Laut Hitam Giresun menjelang pungutan suara pindaan perlembagaan Ahad (esok).
Erdogan mengatakan bahawa dalam beberapa bulan terakhir, Eropah telah menunjukkan wajah mereka sebenarnya yang anti-Islam. Mereka tidak mempunyai toleransi terhadap umat Islam.


Beliau juga berkata selepas menyekat para menteri kerajaan Turki, beberapa negara Eropah telah membuka pintu mereka kepada ahli kumpulan keganasan yang sedang dilawan Turki.
Presiden Erdogan juga bercakap panjang lebar berkaitan keretakan antara Turki dan beberapa kerajaan Eropah selepas pihak berkuasa Jerman dan Belanda melarang unjuk rasa oleh menteri Turki yang menyokong sistem presidensial.
 
Sementara negara-negara Eropah melarang unjuk rasa menyokong kempen 'Yes', mereka malah membenarkan tokoh pembangkang Turki yang menyokong demonstrasi 'No' untuk pungutan suara tanpa halangan.
Referendum hari Ahad nanti di Turki akan menimbulkan reformasi perlembagaan yang akan menyerahkan kuasa eksekutif kepada presiden.
Jabatan Perdana Menteri akan dihapuskan dan presiden juga akan dibenarkan untuk mempertahankan hubungan dengan parti politik.
Perubahan lain termasuk usia minimum calon dikurangkan menjadi 18 tahun. [Islampos]

No comments:

Post a Comment