Thursday 6 April 2017

DAKWAH - Bagaimana usaha dakwah dengan coklat mengakibatkan jutaan orang masuk Islam


Motivasi

Kisah seorang budak yahudi yang yang mencuri coklat di kedai seorang Islam bernama Ibrahim. Dengan kebijaksanaan Ibrahim  dan kesabarannya dalam masa yang panjang berjaya mengislamkan budak tersebut. Budak ini bila dewasa berjaya mengislamkan berjuta orang Afrika. Usaha Ibrahim mengambil masa yang panjang tanpa beliau hidup untuk melihat hasilnya.

 Kisah ini di sebut dalam Kuliah Dhuha Tuan Guru Haji Hadi  pada 31 Mac 2017di Rusila

Usaha kecil tapi impak besar

 Pengenalan

 Di suatu tempat di Perancis kira-kira 50 tahun yang lalu ada seorang lelaki Turki berusia 50 tahun, bernama Ibrahim, yang bekerja di kedai runcit. . . kedai ini terletak di dalam sebuah bangunan di mana sebuah keluarga Yahudi tinggal di salah satu daripada pangsapuri itu. Keluarga Yahudi mempunyai seorang anak berusia tujuh tahun bernama Jad....


Jad akam pergi ke kedai pakcik ibrahim setiap hari untuk membeli barang keperluan untuk rumahnya. Setiap kali dalam perjalanan keluar Jad digunakan untuk menyelinap keluar dan mencuri sekeping coklat. Satu hari Jad terlupa untuk mencuri sekeping coklat.

Ketika beliau meninggalkan kedai pakcik ibrahim memanggil namanya dan mengingatkan beliau untuk mengambil sekeping seperti dia biasanya lakukan! Jad amat terkejut kerana dia berfikir bahawa pakcik Ibrahim tidak tahu tentang kecurian hariannya.

Dia bertanya kepada pakcik ibrahim untuk memaafkannya dan membuat janji bahawa dia tidak akan mencuri lagi coklat masa akan datang. Pakcik Ibrahim berkata kepadanya:

"Tidak, anda akan berjanji saya TIDAK mencuri mana-mana perkara dalam hidup anda, dan sebagai balasan anda boleh mengambil sekeping coklat setiap hari apabila anda meninggalkan kedai." ... Jad terima tawaran dan sangat gembira ... beberapa tahun berlalu dan pakcik ibrahim menjadi seperti seorang bapa kepada Jad ... serta seorang ibu dan rakan.
Jika Jad ada sebarang masalah dia akan pergi kepada pakcik ibrahim dan beritahu dia tentangnya. Biasanya apabila Jad selesai ceritanya, pakcik ibrahim akan ambil  buku dari atas tangga di kedai ini, dan memberikannya kepada Jad untuk membuka secara rawak kepada mana-mana halaman. Apabila Jad tunjuk halaman tersebut, pakcik Ibrahim membaca dua muka surat yang muncul, menutup kitab itu, dan menyelesaikan masalah Jad ini.

Jad  meninggalkanya dengan kegembiraan kerana tekanan beliau telah hilang dan mendapat ketenangan fikiran bahawa masalah itu telah diselesaikan ...Tahun berlalu dan itu adalah hubungan antara Jad dan pakcik ibrahim, (nasihat yang diberikan oleh pakcik) Turki Muslim tua yang tidak mempunyai pendidikan! Selepas 17 tahun Jad menjadi seorang lelaki muda.

Beliau adalah 24 manakala pakcik Ibrahim adalah 67 .. pakcik Ibrahim meninggal dunia tetapi sebelum kematiannya, dia meninggalkan kotak untuk anaknya untuk diberikan kepada Jad sebagai hadiah. Pakcik Ibrahim meletakkan di dalam yang kotak buku yang Jad gunakan untuk dibaca setiap kali dia telah melawat kedai.

Jad mengetahui kematian pakcik ibrahim apabila anak-anaknya memberinya kotak tersebut. Jad sangat sedih dan kecewa .. pakcik Ibrahim adalah penyelamat apabila dia mempunyai masalah. Beliau telah membantu dia walaupun dalam keadaan yang paling teruk dan berfikir bahawa tiada apa yang boleh membantu beliau, pakcik Ibrahim adalah penyelamat beliau.


Hari yang berlalu ..Satu hari masalah telah berlaku kepada Jad dan dia teringat pakcik ibrahim dan kotak yang dia tinggalkan. Beliau mengambil kotak dan membukanya. Dia mendapati buku yang dia digunakan  ketika beliau melawat kedai pakcik! Jad membuka halaman dalam buku tetapi itu ditulis dalam bahasa Arab dan dia tidak faham. Dia pergi kepada rakan Tunisia dan meminta beliau untuk membaca kedua-dua halaman dari buku untuknya ! Jad menjelaskan masalahnya kepada kawannya dan kawannya dapat mencari penyelesaian untuk jad!

*Saat keislaman*


Jad hairan [dengan keputusan itu] dan bertanya kepada beliau: "Apakah buku ini" rakan Tunisia menjawab, "! Ini adalah Al-Quran, kitab Islam" Jad menjawab, "Bagaimana saya boleh menjadi seorang Muslim?" Tunisia berkata: ". Anda mengatakan Al- Shahada [bahawa tidak ada Tuhan melainkan Allah dan Muhammad adalah utusan Allah] dan ikut undang-undang agama [Al-Sharee'a] yang" Jad berkata: "Saya menyaksikan bahawa terdapat tidak ada Tuhan selain Allah dan Muhammad adalah utusan Allah. "Islam Jad Llah ...Jad memeluk Islam dan memilih nama untuk dia "Jad Llah Al-Qurani". Beliau memilih nama untuk menunjukkan rasa hormat dan kebesaran-Nya kepada buku yang hebat ini dan memutuskan untuk menghabiskan baki hidupnya berkhidmat kitab suci ini. Jad Llah mempelajari dan mendalami buku dengan penuh pengertian. Beliau memulakan misinya [menyeru manusia kepada Allah] di Eropah dan ramai orang memeluk Islam di tangannya. Dianggarkan sekitar 6000 orang Yahudi dan Kristian telah memeluk agama Islam [di Eropah] ..


Pada suatu hari ketika membelek dalam muka surat Quran yang telah diberikan kepadanya sebagai hadiah oleh pakcik Ibrahim. Beliau mendapati peta dunia pada awal buku ini dan di benua Afrika, terdapat tanda tangan pakcik ibrahim. Di bawah tanda tangan ditulis ayat:


16: 125 "أدع إلى سبيل ربك بالحكمة والموعظة الحسنة


Serulah ke jalan Tuhanmu dengan kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik"!


Jad Llah berpendapat bahawa adalah tanda untuk dia [untuk pergi ke Afrika dan menjemput orang untuk Islam] dan ia adalah sebahagian daripada wasiat pakcik ibrahim untuk beliau berjaya. Dia membuat keputusan untuk mencapai matlamat ini ...    Dia meninggalkan Eropah dan pergi ke Kenya, Selatan Sudan, dan Uganda dan negara-negara sekitarnya kepada menyeru manusia kepada Allah. Hanya dari suku-suku Zawlaw, lebih daripada *enam juta* orang menerima Islam di tangannya.


Kematiannya

Jad Llah Al-Qurani, seorang Muslim sejati, hamba yang mengabdikan diri untuk Allah, khusus 30 tahun hidupnya dalam Islam mengajak manusia untuk mengikuti Allah dan kebanyakannya di tanah terpencil Afrika. Berjuta-juta orang menerima Islam dari kerja keras beliau .... Jad Llah Al-Qurani meninggal dunia pada tahun 2003 kerana penyakit yang dia mendapat di Afrika untuk menyeru manusia kepada Allah .. Pada masa itu beliau berusia 54 tahun setelah mengabdikan diri untuk Dakwah (mengajak manusia kepada Allah) ...


Cerita ini masih belum berakhir!

Ibu beliau, adalah seorang Yahudi fanatik dan pensyarah universiti berpendidikan. Dia telah memeluk agama Islam pada tahun lepas. Beliau memeluk Islam pada tahun 2005 selepas dua tahun kematian, anak Muslim yang baik ini .. Dia memeluk Islam pada usia 70. Dia berkata bahawa dia menghabiskan 30 tahun hidup anaknya menentangnya untuk membawa dia kembali kepada agama Yahudi. Dengan pengalaman dan pendidikan beliau dan kemahiran beliau meyakinkan orang, dia mengakui bahawa dia tidak mampu untuk meyakinkan anaknya untuk kembali. Tetapi pakcik Ibrahim, seorang lelaki yang tidak berpendidikan tinggi, dapat menambat hati anaknya kepada Islam! Dia akhirnya beriman dan berkata, "Ini adalah agama yang lurus ..."

Kami memohon kepada Allah untuk melindungi beliau dan menjadi antara orang yang baik ..


Mengapa JAD masuk Islam?


Jad Llah Al-Qurani berkata, pakcik Ibrahim dan selama 17 tahun dia tidak pernah berkata "Anda orang yang tidak percaya" atau "Anda Yahudi", atau tidak pernah meminta beliau untuk "Terima Islam". . . ! Bayangkan melalui 17 tahun dia tidak pernah bercakap kepadanya tentang agama atau Islam atau Yahudi! Seseorang yang sangat lama dan tidak mempunyai pendidikan berjaya menarik hati ini anak kepada al-Quran!

A Sheikh ditanya Jad Llah dalam satu temuduga mengenai perasaan beliau dan  hakikat bahawa beberapa juta orang menerima Islam di tangan beliau! Beliau menjawab bahawa dia tidak berasa bangga dan layak untuk dipuji keterlaluan kerana (rahmat Allah kepadanya)  sebahagian daripada usahanya  adalah kerana usaha pakcik Ibrahim.

Dr. Safwat Hujazee berkata, semasa persidangan di London untuk mengkaji keadaan Darfur [di Sudan] dan bagaimana umat Islam miskin dari kerosakan Perang dan penukaran kepada agama Kristian, bahawa dia bertemu dengan seorang Sheikh suku Zawlaw yang tinggal di Darfur dan semasa mesyuarat Dr. Hujazee ditanya


[Sheikh]: "Adakah anda tahu Dr. Jad Llah Al-Qurani?"


Sebaik sahaja Sheikh mendengar nama beliau berdiri dan meminta Dr Hujazee: "Adakah anda kenal dia? "..


Dr. Hujazee menjawab:" Ya dan kami bertemu di Swissland apabila dia berada di bawah rawatan di sana ". .


Syeikh tiba-tiba mengambil tangan Dr. Hujazee dan mencium dengan mesra, Dr. Hujazee berkata kepadanya: "Apa yang kamu buat? Saya tidak melakukan sesuatu untuk layak tingkah laku anda "


Tetapi Sheikh menjawab:" aku tidak mencium tangan anda tetapi saya mencium tangan yang menggegarkan tangan Dr. Jad Llah Al-Qurani "


Dr. Hujazee bertanya lagi:" ? Adakah anda menerima Islam kerana Dr. Jad Llah "... The Sheikh puak menjawab:" tIDAK, tetapi saya menerima Islam daripada orang yang memeluk Islam di tangan Dr. Jad Llah Al-Qurani (rahmat Allah kepadanya.)

Subhana Allah, berapa ramai orang akan menerima Islam daripada orang yang disebut Islam di tangan Jad Llah Al-Qurani !? dan memberkati kembali kepadanya dan kepada orang yang menyebabkan Islam Jad Llah itu, pakcik Ibrahim yang meninggal dunia 30 tahun lalu.

Semoga Allah merahmati dengan bapa Ibrahim dan Jad Llah Al-Qurani ..

Komen : Sedikit usaha bermodalkan coklat mendapat saham berjuta orang masuk Islam..
bayangkan usaha sedikit untuk mertabatkan syariah Islam di Malaysia dengan perubahan RUU 355. Hasilnya kita tak nampak sekarang...

[The foto dari filem cerita “Monsieur Ibrahim” –yang dilakonkan oleh pelakon Mesir Omar Sharif sebagai Uncle Ibrahim dan pelakon Perancis Pierre Boulanger sebagai Moises / Jad]

NOTA


Kuliah TGHH pada 31 Mac 2017 yang menyebut kisah ini







Sumber artikel dalam bahasa Inggeris


"

................................
Dihantar untuk paparan TKO (Tranungkite)
Oleh:
 amin_bp
Posted on Wednesday, April 05 @ 16:17:33 MYT

No comments:

Post a Comment