Dalam cuaca yang agak panas dan terik sekarang ini, ramai yang mudah dijangkiti batuk. Bayi dan kanak-kanak juga tidak terkecuali.

Apabila anak diserang batuk, memang rasa tak selesa dan asyik hendak meragam sahaja. Selera makan anak-anak pun akan menurun disebabkan tekak terasa perit dan sakit.

Memberi anak-anak minum ubat dari klinik bukan tugas yang mudah. Biasanya ia akan disudahi dengan tangisan dan akhirnya anak akan muntah.

Cuba buat rawatan semula jadi yang menggunakan pisang untuk merawat batuk. Resipi luar biasa ini ternyata berkesan menghilangkan batuk.



Ternyata ia ubat semula jadi yang hebat untuk merawat batuk dan keberkesanannya terbukti untuk penyakit batuk berpanjangan dan bronkitis.

Selain itu ia juga sedap, sihat dan memberi kesan bermanfaat kepada perut. Lagipun, proses penyediaannya mudah dan pantas.

Jika anak anda sedang menderita sakit tekak dan batuk, anda mesti cuba buat penawar menakjubkan ini! Ia memang berkesan untuk kanak-kanak, tetapi juga sesuai untuk orang dewasa.

Resipi pisang merawat batuk:

Bahan-bahan

2 biji pisang ranum
400 ml air mendidih
2 sudu besar gula atau madu (madu akan hilang khasiatnya dalam suhu yang tinggi, jadi berhati-hati semasa menambah madu ke dalam campuran pisang dan air panas. Pastikan ia sudah sejuk dahulu)

Cara penyediaan

1. Kupas pisang. Lenyekkan menggunakan sudu atau garfu. Sebaiknya guna sudu/garfu plastik atau kayu, bagi mengelakkan pisang cepat berubah warna gelap.

2. Tambahkan gula dan kacau rata. Jika anda menggunakan madu, tambahkan ia apabila campuran pisang sudah sejuk.

3. Tuang air mendidih ke dalam campuran, tutup dan biarkan selama 30 minit.

Jika mahu, anda boleh menapis campuran menggunakan penapis plastik.

Cara menggunakan

Anda harus menyediakan dos baru setiap hari. Sentiasa panaskan campuran dengan api perlahan sebelum menggunakan. Makan empat kali sehari (kira-kira 100 ml)

Batuk anda akan berhenti dalam masa beberapa hari. Cubalah dan pastinya anak-anak akan suka akan rasa 'ubat' yang sedap ini.

sumber:instiks.com