Thursday 1 June 2017

Wanitakah pondan itu



Artikel"


Amat mendukacitakan apabila Datuk seri Mohd Hishamuddin Yunus minta undang undang Islam dihapuskan, kerana perlembagaan mengiktiraf hak asasi mak nyah untuk bebas mengamalkan kegiatan mereka.

Macam mana Dato' Seri Mohd Hishamudin Yunus boleh bersetuju dengan kegiatan pondan yang jelas bukan haknya.Mungkin namanya mak nyah.(macam wanita) bukan pak nyah.Bagaimana pula jika lelaki bernama Laili bin dan wanita bernama Zainuddin binti

Kita ambil mengenai pakaian yang dipakai oleh pondan. Apakah pakaian wanita itu hak pondan, sedangkan pondan bukan wanita.Mereka tetap lelaki.miskipun di sebut Mak nyah.bukan Pak nyah.

Macam mana boleh berkata pakaian wanita itu adalah pakaian pondan. Wanita bukan pondan dan pondan bukan wanita.

Pondan bukan wanita ,miskipun dia sudah buat perbedahan menukar jantina sekalipun.. Mereka tetap lelaki yang dijenamakan sebagai pondan.

Maaf, penulis tidak akan bahas pasal cadangan Datuk Seri Mohd Hishamuddin yang mahu hapuskan Undang-undang enakmen jenayah syariah yang menghalang lelaki berpakaian seperti seorang wanita.

Yang jadi fakus tulisan ini bila masanya hak lelaki jadi hak wanita dan hak wanita jadi hak lelaki. Apatah lagi pondan, kerana pakaian lelaki adalah hak ponda kerana mereka adalah lelaki.

Lojikkah hak wanita jadi hak lelaki dan hak lelaki jadi hak wanita, sehingga tergamak mencadangkan undang undang Islam perlu dihapuskan.

Jika hak lelaki jadi hak wanita dan hak wanita jadi hak lelaki, sudah barang tentu kacau bilaulah dunia ini.

Penulis tak mahu bahas mengenai undang-undang Islam kerana Datuk Seri Mohd Hishamuddin Yunus telah menolak bulat bulat seksysen 66 Enakmen Jenayah Syariah (Negeri Sembilan) 1992

Bukan setakat menolak bulat bulat, malah beliau berkata seksyen 66Enakmen jenayah syariah (negeri Sembilan) 1992 tidak sah di sisi perlembagaan,kerana perlembagaan mengiktiraf hak asasi ‘pondan'.

Yang lagi pelik, macam mana beliau boleh kata pakaian wanita hak asasi ‘pondan'.
dan ini mendiskriminasi dan melanggar hak asasi manusia.

Macam mana Seorang hakim boleh iktiraf pakaian wanita hak asasi pondan, sedangkan pondan bukan wanita. Status qua Mereka tetap lelaki.

Kita tidak nafi ada manusia yang menilai perkara baik itu buruk dan perkara buruk itu baik.Malah adalah juga yang mengatakan zina itu baik untuknya dan minum arak itu baik untuknya.Inilah yang dikatakan keberagaman manusia,



No comments:

Post a Comment