Wednesday 1 March 2017

Mengenang Nama Besar Necmettin Erbakan Dalam Politik Turki



Erbakan dilahirkan di Sinop, di pantai Laut Hitam di utara Turki. Selepas menamatkan pengajian di Fakulti Kejuruteraan Mekanikal di Universiti Teknikal Istanbul (ITU) pada tahun 1948, beliau menerima ijazah PhD dari Aachen University RWTH, Jerman.

Apabila pulang ke Turki, Erbakan menjadi pensyarah di ITU dan dilantik sebagai profesor pada tahun 1965 di universiti yang sama.

Selepas bekerja beberapa lama dan berada pada kedudukan utama dalam industri, dia beralih kepada politik, dan dipilih sebagai Timbalan Pengerusi wilayah Konya pada tahun 1969.


Pada tahun 1970, Erbakan menjadi pengerusi Parti Penyelamat Nasional (National Salvation Party) pada tahap kemuncak, beliau berkhidmat dalam kerajaan campuran dengan Parti Rakyat Republikan yang diterajui oleh Perdana Menteri Bulent Ecevit.

Pada masa ini, Erbakan digelar dengan nama ‘penakluk Cyprus ‘, apabila kerajaan Turki menghantar tentera untuk campur tangan dalam krisis Cyprus pada 20 Julai 1974, untuk menyelamatkan Cypriots Turki.

Rakyat keturunan Turki di pulau itu yang telah terancam selepas sayap kanan kumpulan militan Greek EOKA melakukan rampasan kuasa dalam usaha untuk bersatu dengan Greece.

Ekoran rampasan kuasa tentera di Turki pada tahun 1980, Erbakan dan partinya diharamkan daripada politik.

Beliau muncul kembali berikutan referendum untuk meembatalkan larangan tersebut pada tahun 1987 dan menjadi pemimpin kepada parti Refah (Parti Kebajikan).

Beliau mengetuai partinya kepada kejayaan mengejut dalam pilihan raya umum 1995.

Selepas beliau menjadi Perdana Menteri pada tahun 1996, di samping cuba untuk mengikuti program kebajikan ekonomi, yang bertujuan untuk meningkatkan kebajikan di kalangan warga Turki, dia cuba untuk melaksanakan pendekatan politik pelbagai dimensi kepada hubungan dengan negara-negara jiran.

Kritikan keras beliau terhadap dasar luar barat di Turki dan dunia Islam, dan ucapannya yang berakar ummbi dari Islam, telah menimbulkan kebimbangan di kalangan tentera-pangkat yang tinggi dalam tentera Turki, yang telah ditugaskan untuk memelihara perlembagaan berpegang kuat dengan ajaran sekular Turki.

Pada tahun 1997, pendakwa terkemuka Turki telah memutuskan partinya, parti Refah, menjadi “titik tumpuan untuk aktiviti anti-sekular” dan menyebabkan beliau terpaksa meletak jawatan sebagai Perdana Menteri pada tahun yang sama.

Ia kemudian dikenali sebagai rampasan kuasa tentera 28 Februari.

Parti Refah telah ditutup oleh Mahkamah Perlembagaan di negara Turki pada bulan Januari 1998, dan mahkamah mengharamkan Erbakan daripada politik untuk tempoh lima tahun.

Selepas rampasan kuasa itu, yang keempat dalam sejarah Republik Turki, merupakan satu pukulan maut kepada rakyat apabila hak-hak asasi dan kebebasan telah dicemari berikutan undang-undang dan perlembagaan Turki di gantung.

Ia memberi kesan buruk terutamanya dalam hal kehidupan beragama.

Walau bagaimanapun, Erbakan bukan sahaja aktif dalam politik bahkan beliau merupakan pengasas pergerakan Wawasan Negara Turki yang berteraskan Islam, atau dikenali sebagai ‘ Milli Görüş ,’ .

Gerakan itu tumbuh dan berkembang membentuk beberapa organisasi terkemuka kini, termasuk Bantuan Kemanusiaan Turki (IHH), yang menghantar bantuan kemanusiaan Mavi Marmara ke Gaza untuk memecahkan sekatan Israel.

Beliau juga merupakan salah seorang ahli pengasas Lapan Negara Membangun (D8), satu pakatan ekonomi negara-negara membangun dengan penduduk Islam yang besar, yang terdiri daripada Bangladesh, Mesir, Indonesia, Iran, Malaysia, Nigeria, Pakistan dan Turki.

Walaupun sering berada di bawah larangan politik, Erbakan tetap bertindak sebagai mentor dan penasihat tidak rasmi kepada bekas ahli parti Refah yang mengasaskan Parti Kebaikan (Virtue Party) pada tahun 1997.

Kemudian parti itu dituduh tidak mengikut perlembagaan pada tahun 2001 dan turut diharamkan.

Pada masa itu larangan pada kegiatan politik Erbakan telah berakhir dan beliau mengasaskan Parti ‘Felicity’, yang mana beliau adalah pemimpin dalam 2003-2004 dan sekali lagi dari 2010 dan seterusnya.

Walaupun dia hanya Perdana Menteri untuk satu tahun, beliau kekal sebagai salah satu daripada ahli-ahli politik Turki yang paling disayangi dan dihormati dalam sejarah sebagai sebuah republik.

Kematiannya pada 27 Februari 2011 , diratapi oleh rakan-rakan dan lawan.

Pengebumian di daerah konservatif Fatih Istanbul telah dihadiri oleh dua juta orang yang datang dari dalam dan luar negara untuk memberi penghormatan.

Salah satu pesaing politik utama beliau, bekas pemimpin pembangkang Turki Deniz Baykal, yang turut bersama orang ramai, meloloskan untuk dimuatkan ke dalam masjid Fatih yang bersejarah, bagi memberi penghormatan akhir kepada Erbakan.

Baykal berdiri sebelah menyebelah dengan Presiden Presiden maskini, Recep Tayyip Erdogan , yang yang juga salah seorang bekas pelajar Erbakan, menitiskan air mata atas pemergian ‘mentor’ politiknya

No comments:

Post a Comment