Sunday 5 March 2017

Mufti mana pilihan anda?



Ulasan/Komentar

Isu rakyat seperti kenaikan harga gula, barangan asas yang makin meningkat sekarang menjadi tidak terfokus kerana ada alim ulama suka berbalah dan tidak sepakat dalam memperkasa perjalanan agama di negara. Masing-masing nak tunjuk pandai dan orang lain tidak betul.

Saya diminta mengulas kenyataan Mufti Perli, Dr Asri Zainal Abdidin dikatakan mempertikaikan RUU 355.

Bagi mereka yang kurang arif tentang Islam, perkara ini tidaklah susah. Anda hanya perlu memahami beberapa perkara sahaja. Islam mengajar kita keputusan terbaik adalah keputusan syura. Jadi dalam banyak-banyak mufti yang ada di Malaysia berapa orang Mufti setuju dan berapa orang mufti yang menentang. Anggaplah keputusan yang berbeza itu pendapat terkeluar.

Anda boleh berfikir kenapa mufti UMNO pun menyokong?




Ada Mufti dikatakan mufti Pakatan Harapan, tapi bekerja dengan kerajaan UMNO menentang dengan beberapa alasan. Betul ke pendapatnya?

Kalau dia seorang dikalangan mufti yang menentang anda boleh abaikan dia, anggapakan pendapat dia terkeluar daripada kebiasaan. Itu biasa dalam beberapa perkara dalam agama. Saya bagi contoh anak nabi adam Habil dan Qabil.

Kemudian, Allah menyuruh seekor burung gagak menggali-gali tanah di bumi untuk memperlihatkan kepadanya (Qabil) bagaimana seharusnya ia menguburkan mayat saudaranya. Berkatalah (Qabil), "Aduhai celaka aku, mengapa aku tidak mampu berbuat seperti burung gagak ini, lalu aku dapat menguburkan saudaraku ini?" (QS Al-Maa-idah: 31).

Dalam kurungan pada ayat Al Maidah menyebut Qabil yang membunuh adalah pendapat ulama tapi seorang ulama yang menyebut Habil dan dia seorang sahaja yang berkata demikian dan menulis kitab. Kita tak faham macam mana dia tertukar antara Qabil dan Habil. Tapi oleh kerana dia ni ulama dan menulis kitab maka pendapatnya ada tercatat. Maaf saya tak ingat nama dia ni. Anda boleh cari.

Sama juga dengan Dr Asri. Apa nak hairan.

Lagi satu anda boleh lihat kelulusannya. Walaupun saya tak setuju sebab ada yang mengajar di kampung ada ilmunya tinggi. Tapi nak sesuai orang-orang yang berkiblatkan kelulusan pHD maka melihat kelulusan mereka boleh dijadikan ukuran. Rasanya pendapat Mufti Wilayah Persekutuan lebih baik diikuti berbanding dengan Mufti Perlis.

Pendapat-pendapat liar penentang, pe'ragu' dll dalam usaha memperkasakan undang-undang Islam di Malaysia hanyalah kemuncup yang mengganggu perjalanan. Kalau anda layan anda akan ketinggalan dalam perjalanan. Sebaik-baiknya bila kita sampai sahaja dalam perjalanan tersebut kita BUANG kemuncup yang mengganggu ini.


No comments:

Post a Comment