Monday 6 March 2017

Pertemuan Dr. Asri, Dr. Khairuddin: Syaitan Menangis, Al-Abror Mohd Yusof Penulis Malaysiakini Juga Menangis



Ulasan/Komentar


Pada 3 Mac 2017 lalu, Ketua Penerangan Dewan Ulama PAS Datuk Dr Khairuddin Aman Razali menziarahi Mufti Perlis Datuk Dr Asri Zainul Abidin di kediamannya di Kangar, Perlis. Lawatan itu dibuat di tengah-tengah kehangatan isu debat melibatkan mereka berdua.

Asri dalam Facebook itu mengucapkan terima kasih atas ziarah ukhuwah Khairuddin, yang juga anggota parlimen Kuala Nerus.

“Beliau datang sendirian dari jauh atas persahabatan antara kami. Selama dua jam kami berbincang penuh harmoni dan cuba sering memahami sudut pandang masing-masing.

“Selepas ziarah beliau terus berangkat pulang ke Terengganu. Semoga Allah memberikan keselamatan untuk perjalanannya,” 
kata Asri.




Sementara itu, Khairuddin juga menulis perkataan sama di Facebook beliau hari ini. “Alhamdulillah. Pagi ini sempat menziarahi sahabat saya Sohibus Samahah Datuk Dr Asri di kediaman beliau di Kangar atas semangat ukhuwah yang sudah sekian lama terjalin,” katanya.


Saya tak setuju kata-kata Dr Khairuddin pada ceramahnya terhadap Dr Asri. Saya lagi tak setuju cara pensyarah fikah dan usul fiqh Dr Rozaimi Ramle menjawab cabaran Dr. Khairuddin. Dr Rozaimi ni hebat hadis tapi cara dia menjawab dia sendiri tak ikut hadis nabi. Tapi kita akan susah nak berhujah dengan orang yang rasa dirinya betul dan orang lain semuanya salah dan tak ikut nabi.

Ok kita terima Dr. Khairuddin tidak beradab, tapi lagi bodoh orang yang tegur Dr. Khairuddin juga tidak beradab dan tidak mengikut sunnah (ikut hadis). Apatah lagi dia ni pensyarah hadis.

Ok stop pasal Dr Rozaimi.

Pertemuan Dr. Asri dengan Dr. Khairuddin sebenarnya menyelamatkan salaturrahim, ukhuwah Islamiyyah. Pada pendapat saya syaitan pasti menangis. Blogger dan Facebooker 'celaka' yang pernah wujud zaman Tok Guru Nik Abdul Aziz dulu pasti menangis juga. (Itu pun ada lagi posting bersifat syaitan).

Walaupun kita faham pertemuaan itu masih belum menyelesaikan permasalah perbezaan pendapat antara Dr Asri dengan PAS dalam RUU 355 tapi kita kena rai pertemuan itu.

Pasal itu saya masih membuat teguran dalam tulisan saya kepada Dr Asri berkenaan RUU 355.

Tapi mempersoalkan pertemuan itu, itu adalah kerja syaitan.

Malaysiakini hampir setiap hari selepas 3hb, masih mengulas soal pertemuan antara Dr. Asri dan Dr Khairuddin. Entah Malaysiakini nak jadi syaitan juga.

Malaysiakini memang anti-Islam. Malaysiakini pernah meraikan kejatuhan PAS Terengganu, walaupun Malaysiakini dikatakan akhbar pro pembangkang.


Al-Abror Mohd Yusof adalah penulis baru dalam Malaysiakini. Dia sepatutnya bertanyakan kepada Fathi Omar Aris tentang sikap Malaysiakini terhadap Islam.

Bagi Malaysiakini, berita lebih utama. Jika Dr. Asri dan Dr. Khairuddin berbaik, maka Malaysiakini akan kekurangan berita hangat, Al-Abror Mohd Yusof tak boleh menulis analisis. Maka kalau tak ada berita, mereka akan mereka cipta berita untuk menghangat situasi. Itulah akhlak penulis yang tidak berasaskan Islam. Sedangkan Islam mengajar kita untuk menjurus kepada kehormonian.

Malaysiakini mengkritik Utusan Malaysia, akhbar pro-UMNO tetapi amalan Malaysiakini sama dengan akhbar UMNO tersebut. Mereka sanggup ketepikan nilai kewartawanan untuk berita-berita Islam.

Malaysiakini lebih suka Islam atau PAS jatuh daripada UMNO jatuh.

Mungkin Al-Abror Mohd Yusof seronok dan akan bersama-sama Malaysiakini meraikan kejatuhan PAS Kelantan pada PRU-14

Haji Hassan Omar 


No comments:

Post a Comment