Wednesday 19 December 2012

Seminar Penguatkuasaan Undang-undang Berkaitan Halal


Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dengan kerjasama Institut Pembangunan Pengurusan Johor (IPPJ Sdn. Bhd.) dan Persatuan Kakitangan Perkhidmatan Ugama (PKPU) telah mengadakan Seminar Penguatkuasaan Undang-Undang Berkaitan Halal : Implikasi kepada Industri Halal di Malaysia pada 10 Disember 2012  bertempat di Dewan Besar IKIM.
            Majlis perasmian seminar telah disempurnakan oleh YB Dato’ Dr. Mashitah binti Ibrahim; Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri dan turut dihadiri oleh Tuan Haji Razali bin Shahabudin, Timbalan Ketua Pengarah (Pembangunan Insan). Seminar ini telah sertai oleh 150 peserta. Dalam ucapan perasmian beliau menegaskan kepentingan untuk memohon sijil halal daripada JAKIM ataupun JAIN bagi menjamin keyakinan pengguna muslim terhadap produk dan barangan yang diniagakan.
            Melalui seminar ini beliau turut berharap ia dapat memberi kesedaran kepada pengusaha untuk lebih peka terhadap pemantauan JAKIM berhubung penggunaan logo halal selaras dengan Akta Perihal Dagangan 2011 yang berkuatkuasa pada 1 Januari 2012.
            Sebanyak 3 kertas pembentangan telah berlangsung pada sebelah pagi dan dua forum pada sebelah petangnya. Kertas pembentangan tersebut bertajuk :
Kertas 1
Tajuk : Inisiatif Halal : Membantu VS Membantut Pembangunan Industri
            Halal Negara
Oleh : YBrs. Encik Ramlan Osman; Naib Presiden Projek Khas HDC
Kertas 2
Tajuk : Pendekatan Islam Dari Pandangan Syariah Dalam
               Mengamalkan Hukum Syarak Melalui Muamalat
Oleh : YB Dato’ Haji Nooh bin Gadut; Penasihat Majlis Agama Islam Johor
Kertas 3
Tajuk : Pendekatan Dakwah dan Tarbiah Dalam Amalan Muamalat
Oleh : YBhg. Prof. Dato’ Dr. Sidek Baba; Penyarah UIAM
            Manakala forum bertajuk Undang-Undang Pensijilan Halal : Cabaran Penguatkuasaan serta Cadangan Penambahbaikan telah diwakili oleh 2 orang panel forum terdiri daripada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) iaitu Encik Mohd Roslan bin Mahayudin dan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) iaitu Encik Badruzzaman bin Abdul Rahim.
            Bagi forum bertajuk Undang-undang Pensijilan Halal : Implikasi Kepada Industri  telah diwakili oleh Presiden Persatuan Pengilang Malaysia (FMM),  Encik Md. Othman Yusoff, Presiden Persatuan Pengusaha Restoran Muslim Malaysia (Presma), Encik Noorul Hassan Saul Hameed dan Setiausaha Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Encik Zulkefli Mohamad.
            Pelbagai maklumat dan manfaat yang diperolehi peserta sepanjang seminar berlangsung dan seminar berakhir dengan jayanya pada jam 5 petang.
Kata-kata aluan disampaikan oleh Tuan Haji Razali bin Shahabudin, Timbalan Ketua Pengarah (Pembangunan Insan) 
Perasmian oleh YB Dato’ Dr. Mashitah binti Ibrahim, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri. 
Peserta yang hadir.

No comments:

Post a Comment