Friday 10 June 2016

TIPS PENTINGNYA MINUM AIR SECUKUPNYA KETIKA BERPUASA


Kita sering dengar bahawa amalan puasa sangat baik untuk kesihatan tubuh badan dan mempunyai pelbagai hikmah. Sebelum ini saya pernah berkongsi 7 kelebihan berpuasa dari sudut kesihatan. Tahukan anda bahawa pentingnya untuk minum air yang secukupnya ketika berbuka puasa kerana Selepas satu hari berpuasa, badan kita telah kekurangan banyak air. Ini kerana air di badan kita yang terhidrat / tersejat kerana proses semulajadi tidak digantikan semula, Dibawah saya kongsikan 5 sebab penting untuk minum air secukupnya selepas berbuka puasa.


5 sebab penting untuk minum air secukupnya selepas berbuka puasa!

1- Alahan

Apabila badan anda tidak mendapat air yang mencukupi , tekak dan hidung menjadi terhad untuk menyimpan air sebanyak yang mungkin dalam badan anda . Hal ini berbahaya terutma bagi mereka yang mempunyai alahan atau asma sebagai mekanisme pertahanan badan semulajadi yang bekerja untuk tubuh mereka.

2- Keletihan 

Apabila anda tidak minum air yang cukup , anda lebih cenderung untuk berasa letih dengan aktiviti otot yang lemah . Jantung bekerja lebih masa semata-mata untuk mengedarkan nutrien dan oksigen ke seluruh tubuh anda . Ini menjadikan anda berasa lebih letih daripada biasa .




3- Situasi Kulit 

Air adalah pembersih yang terbaik , terutama untuk sistem dalaman anda ! Ia menyingkirkan toksin dan menghalang kulit anda dari kekeringan . Orang yang tidak minum air yang mencukupi lebih cenderung kepada dermatitis dan psoriasis.

4- Tekanan Darah berduri 

Apabila anda tidak mempunyai air yang mencukupi dalam badan anda , darah anda akan mula memekat . Darah pekat tidak mengalir lancar seperti yang terhidrat dan darah beroksigen . Ini menyebabkan tekanan darah anda untuk meningkat dan mungkin juga membawa kepada strok atau penyakit jantung.

5- Berat Badan 

Kadang-kadang anda boleh berasa lapar apabila anda dahaga . Orang yang dehidrasi biasanya mencapai makanan apabila semua yang mereka perlukan ialah segelas air. Kekurangan air menyebabkan tenaga lemah seterusnya membawa kepada kadar metabolisme yang rendah dan akhirnya menyebabkan pertambahan berat badan


No comments:

Post a Comment