Monday 6 June 2016

Mengapa Rasulullah SAW Menyarankan Agar Berbuka Puasa Dengan Buah Tamar


"
Info/Maklumat

Mengapa Rasulullah SAW Menyarankan Agar Berbuka Puasa Dan Memulakan Makanan Harian Dengan Memakan Buah Tamar Apabila Dalam Keadaan Perut Kosong ?

Pernahkah anda tahu apakah yang membezakan antara makanan yang dimasak dengan makanan mentah segar seperti buah-buahan yang organik apabila kita memakan makanan-makanan ini?   Apa yang berlaku ke atas sistem penghadaman di dalam tubuh kita?


Perbincangan tentang masalah ini berkemungkinan akan menjawab mengenai kewajaran mengapa Rasulullah SAW di dalam bab berbuka puasa, menyarankan agar kita memulakan dengan memakan buah tamar.   Kajian terhadap Sirah Rasulullah SAW juga mendapati bahawa Rasulullah SAW memulakan makanan harian baginda dengan air kosong yang dicampur madu (sesetengah riwayat menyatakan air zam-zam) dan juga buah tamar segar iaitu buah tamar yang hidup ketika keadaan perut masih kosong, tidak dengan makanan yang dimasak seperti gandum yang dimasak atau makanan masak bergulai seperti kari.

Makanan Mentah (Raw Foods) Dan Enzim Hidup.


Buah tamar atau buah kurma hidup adalah tergolong dalam jenis buah-buahan.   Ia adalah makanan mentah ( yang biasanya tidak dimasak dengan api apabila dimakan.)  Makanan mentah (raw foods) adalah tergolong dalam makanan sebenar.  Ia disebut sebagai Real Foods.  Telah terdapat bukti jelas bahawa salah satu sebab utama mengapa jus segar daripada buah-buahan dan sayuran dapat berfungsi untuk memulihkan keadaan kesihatan adalah kerana ia mengandungi enzim-enzim hidup yang dapat membaiki sel-sel dan tisu yang berpenyakit.  Saya yakin kita akan dapat merasakan  peningkatan yang ketara dalam tenaga dan kesihatan kita jika kita meningkatkan jumlah pengambilan makanan hidup yang mentah dalam diet kita. Jika anda mengabil jus buah-buahan dan sayur-sayuran secara tetap , ia secara berperingkat akan menjadi mudah untuk menggunakan lebih daripada 50 % daripada makanan anda dalam keadaan raw (mentah).



Enzim dalam makanan mentah akan dimusnahkan oleh haba.

Apabila makanan mentah terdedah kepada suhu melebihi 118 darjah F, mereka mula akan menjadi rosak. Salah satu juzuk makanan yang musnah adalah enzim hidup . Enzim membantu dalam proses menghadam makanan. Enzim adalah sejenis protein, dan mereka mempunyai struktur 3 dimensi yang sangat khusus. Sebaik sahaja enzim menerima kepanasan haba  melebihi  darjah Ferenhait 118, struktur  kimianya  berubah dan musnah.
Apabila enzim terdedah kepada haba, mereka tidak lagi dapat menyediakan fungsi asal sebagaimana ia telah direkabentuk.   Makan makanan yang dimasak menyumbang kepada penyakit kronik, kerana kandungan enzim mereka telah rosak dan dengan itu memerlukan tubuh kita untuk menyediakan enzim kita sendiri untuk mencerna makanan. Pencernaan makanan yang dimasak menggunakan enzim metabolik daripada tubuh yang tersimpan menyebabkan lama-kelamaan simpanan ini mejadi berkurangan. Keupayaan tenaga penghadaman yang disediakan oleh tubuh memerlukan permintaan yang lebih besar berbanding jika anda makan makanan mentah seperti buah-buahan dan sayuran yang tidak dimasak.  Secara ringkasnya, makanan mentah adalah jauh lebih mudah dihadam melalui saluran penghadaman iaitu dalam 1/2 hingga 1/3 daripada masa yang diambil oleh makanan yang dimasak .

Makan makanan yang telah kematian enzim akan membebankan pankreas dan organ-organ lain kerana mereka trpaksa bekerja lebih keras untuk proses penghadaman, yang akhirnya menjejaskan jangka hayat organ-organ ini. Ramai orang secara beransur-ansur menjejaskan pankreas mereka dan beransur-ansur hilang keupayaan untuk mencerna makanan mereka selepas seumur hidup mengambil makanan yang dimasak.

Kesan makanan mentah berbanding makanan yang telah dimasak ke atas sistem imun.

Pada tahun 1930, di bawah arahan Dr. Paul Kouchakoff , penyelidikan telah dijalankan di Institut Kimia Klinikal di Lausanne, Switzerland. Kesan makanan (dimasak dan diproses berbanding mentah dan semula jadi) ke atas sistem imun telah diuji dan didokumenkan.

Penemuan Dr. Kouchakoff ini berkenaan leukosit, sel-sel darah putih.

Hasil dari kajian tersebut, telah mendapati bahawa selepas seseorang makan makanan yang dimasak, darah beliau bertindak balas dengan segera dengan meningkatkan bilangan sel-sel darah putih. Ini adalah fenomena yang terkenal yang dikenali sebagai 'leukocytosis penghadaman', di mana terdapat peningkatan dalam bilangan leukosit - sel-sel darah putih - selepas makan.

Sejak itu, fenomena leukocytosis pencernaan sentiasa diperhatikan selepas makan, ia telah dianggap sebagai tindak balas fisiologi yang normal untuk makan. Tiada siapa yang tahu mengapa bilangan sel putih meningkat selepas makan, kerana ini kelihatan seperti tindak balas kepada tekanan, seolah-olah badan sedang bertindak balas kepada sesuatu yang berbahaya seperti jangkitan, pendedahan kepada bahan kimia toksik atau trauma.
Kembali pada tahun 1930, penyelidik Swiss di institut Kimia Kimia membuat penemuan yang luar biasa. Mereka mendapati bahawa makan makanan mentah, makanan tidak diubah tidak menyebabkan berlakunya tindak balas tersebut dalam darah kitaran darah. Selain itu, mereka juga mendapati bahawa jika makanan telah dipanaskan melebihi suhu tertentu (unik untuk setiap makanan), atau jika makanan yang telah diproses (refined, penambahan bahan kimia dan bahan pengawet),  sentiasa menyebabkan peningkatan dalam bilangan sel putih dalam darah (berlakunya leukocytosis pencernaan).

Para penyelidik kemudiannya menamakan semula tindak balas ini sebagai 'leukocytosis patologi', kerana badan bertindak balas kepada struktur makanan yang telah diubah. Mereka menguji pelbagai jenis makanan dan mendapati bahawa jika makanan itu tidak diproses (refined) atau tidak terlalu panas, mereka tidak menyebabkan tindak balas. Badan melihat mereka sebagai 'makanan mesra'. Walau bagaimanapun, makanan yang sama, jika dipanaskan pada suhu yang terlalu tinggi, menimbulkan kesan yang negatif dalam darah, tindak balas yang ditemui hanya apabila badan diserang oleh patogen berbahaya atau trauma.

Musuh paling dasyat yang berlaku ke atas semua makanan, sama ada dipanas atau tidak, ialah proses refined (seperti tepung gandum putih dan beras putih), dan proses pasteurized (satu proses di mana susu dipanaskan kepada suhu yang tinggi untuk membunuh bakteria), dan proses homogenized (proses yang dilakukan kepada susu mana lemak dalam susu dimasukkan lapiran tiruan), dan proses pengawetan (proses dimana bahan kimia ditambah kepada makanan untuk melambatkan kerosakan atau untuk meningkatkan tekstur dan rasa).

Dalam kata lain, makanan yang telah berubah dari bentuk asal yang dijadikan Allah SWT kepada bentuk baru dengan proses yang dilakukan dikilang oleh manusia menyebabkan berlakunya 'leukocytosis patologi'.
“Telah berlaku kerosakan di darat dan di laut yang berpunca daripada perbuatan tangan-tangan manusia, supaya Allah merasakan kepada mereka sebahagian dari (akibat) perbuatan mereka, agar mereka kembali (ke jalan yang benar).
(Surah Al-Rum:41).

Mari kita kembali kepada enzim. Makanan mentah adalah kaya dengan enzim. Enzim diperlukan oleh sistem penghadaman untuk bekerja. Mereka adalah perlu untuk memecahkan zarah makanan supaya ia boleh digunakan untuk tenaga. Tubuh manusia membuat kira-kira 22 enzim penghadaman yang berlainan yang mampu mencerna karbohidrat, protein dan lemak.   Sayur-sayuran mentah dan buah-buahan mentah adalah sumber yang kaya dengan enzim hidup.

Walaupun semua makanan mentah mengandungi enzim, makanan yang paling kaya dengan kandungan enzim hidup adalah benih tumbuhan, bijirin dan kekacang. Proses percambahan (sprouting) dapat menigkatkan kandungan enzim hidup  dalam makanan ini dengan bilangan yang besar.

Kekurangan enzim pencernaan boleh menjadi faktor kepada alahan makanan. Gejala kekurangan enzim pencernaan adalah kembung , sendawa , gas , gangguan usus, kekejangan perut, pedih ulu hati dan elergik.
Semua manusia akan kehilangan kemampuan kita untuk menghasilkan enzim pencernaan yang mencukupi apabila kita semakin tua.  Dalam kes-kes di mana umur adalah faktor , atau di mana kekurangan enzim pencernaan menyebabkan alahan makanan, maka pengambilan suplemen boleh membantu.  Penggabungan makanan yang salah dalam hidangan pemakanan juga menjadi faktor penyebab berkurangan enzim percernaan dalam tubuh kita.

Semakin banyak makanan yang anda boleh makan dalam keadaan mentah, lebih baik.
Jika anda terpaksa memasak makanan anda , cara terbaik untuk memasak adalah untuk stim ringan, rebus, atau menggunakan api yang perlahan. Makan sebanyak mungkin makanan mentah dan kurangkan pengambilan makanan yang dimasak. Badan akan mengalami keadaan yang sukar untuk mencerna makanan yang digoreng, dipasteur , barbeku , makanan kering, dan lain-lain yang diproses (refined).

Namun dalam keadaan perut kosong, samada ketika kita berpuasa dan saat untuk berbuka telah tiba ataupun ketika keadaan perut masih kosong diwaktu pagi setelah semalaman kita tidak makan, maka makanan yang paling layak dan sesuai yang mendatangkan keharmonian terhadap sistem pencernaan tubuh manusia adalah makanan sebenar (real foods) yang terdiri dari buah-buahan segar, bukannya makanan dari sajian berupa hidangan yang dimasak dengan api dalam berbagai kaedah ataupun makanan-makanan yang telah diproses oleh kilang seperti pengetinan, pasteurisasi, pengawetan dan seumpamanya. 


Artikel di atas adalah sedutan dari sebahagian bab kesembilan dalam buku “KAEDAH MUJARAB UNTUK SEMBUH DARI PENYAKIT DARAH TINGGI DAN BEBAS SEPENUHNYA DARI PERGANTUNGAN DENGAN MEDICAL DRUGS” .

No comments:

Post a Comment