Wednesday 3 May 2017

UNESCO Luluskan Resolusi BantulMaqdis, Jusalem Bandar Diduduki Israel


Lembaga eksekutif Pertubuhan Kebudayaan (UNESCO) Pendidikan dan Saintifik PBB pada hari Selasa meluluskan satu resolusi yang menjelaskan BaitulMaqdis sebagai kota yang ‘diduduki’ (ditakluki) dan mencabar kedaulatan Israel ke atas bandar itu.
UNESCO meluluskan resolusi dengan 22 negara anggota mengundi memihak, 10 undi menentang dan 23 berkecuali.
Resolusi itu menyatakan bahawa Kota Lama Baitulmaqdia atau Jerusalem adalah “sepenuhnya milik Palestin” dan menekankan sejarah serta warisan ‘Islam dan Kristian’.
Keputusan itu juga menggambarkan Israel sebagai “kuasa berkongsi” yang tidak mempunyai kedaulatan ke atas bandar suci itu.


Apa lagi, resolusi mengesahkan watak Islam Masjid Ibrahimi di bandar Hebron (Al-Khalil) dan kubur Rachel di bandar Bethlehem.
Israel, sebagaimana dijangkakan tidak menerima resolusi yang diputuskan badan dunia itu dan mendakwa keputusan tersebut bermitifkan poliiitik
Perdana Menteri negara haram itu, Benjamin Netanyahu menyatakan, rejim tersebut tidak mengiktiraf UNESO.
“Kami [Israel] tidak percaya kepada UNESCO…….Tidak ada orang lain di dunia bagi Jerusalem seperti sucinya dan penting hanya untuk orang-orang Yahudi,” katanya.
Israel menawan dan menduduki Jerusalem Timur semasa Perang Timur Tengah tahun 1967. Ia secara ‘unilateral’ dilampirkan seluruh bandar itu pada tahun 1980, dengan mendakwa ia sebagai ‘yang kekal dan tidak berbelah bahagi’ menjadi ibu negara.
Langkah itu tidak pernah diiktiraf oleh masyarakat antarabangsa.

No comments:

Post a Comment