Wednesday 8 August 2012

KETUA PADERI TIDAK FAHAM ISLAMOPHOBIA

BURSA (Turki): Elpidophoros Lambriniadis, warga metropolitan Bursa, Turki dan juga Ketua Paderi di Seminari Halki (Halki Seminary) berkata,"Kami tidak tahu apa itu Islamophobia dan tidak juga memahaminya kerana kami tidak takut dengan rakan-rakan mahupun jiran-jiran kami yang beragama Islam."

Bercakap kepada AA di Halki Seminary, Lambriniadis menjelaskan pandangan seminari mereka tentang Islamophobia.

Mengulas tentang isu Islamophobia yang selalu dimainkan di media selepas kejadian 11 September, Lambriniadis berkata, "Kami tinggal di Istanbul sebagai pengikut ajaran gereja, rakan-rakan dan jiran kami semuanya adalah beragama Islam. Kami tidak tahu apa itu Islamophobia dan tidak juga memahaminya. 

"Kami tidak takut dengan rakan-rakan dan jiran-jiran kami yang beragama Islam. Kami menyayangi antara satu sama lain. Saya percaya persepi yang mengatakan Islam adalah ganas di negara lain hanya bermotifkan politik," katanya.

Beliau menegaskan, mereka  tidak takut dengan mereka yang tinggal di kawasan kejiranan yang sama, dalam komuniti yang sama "kerana saya mengenali mereka." 

"Kami tahu tentang Islam dan kami tidak takut dengannya," kata Lambriniadis.
-------------------------------------------------------------------------
Berita asal di http://www.turkishweekly.net/news/139880/we-do-not-know-neither-understand-what-islamophobia-is-seminary-chief-priest-says.html.

No comments:

Post a Comment