Tuesday 3 May 2016

Tahukah anda ilmuan Muslim menemui supernova?





Tidak hanya dikenali sebagai bapa perubatan dunia, Ibnu sina atau yang dikenali oleh Barat sebagai Avicenna juga dikenali sebagai bapa astronomi dunia selepas baru-baru ini pasukan saintis Jerman mencari maklumat mengenai letupan supernova dalam salah satu karangan bukunya.

Dalam buku berjudul "Penyembuh" yang dikarang lebih dari 1,000 tahun yang lalu, Ibnu Sina telah berbicara mengenai letupan akhir kematian bintang-bintang dalam bab khas bertema "Supernova".

Meskipun Ibnu Sina pada tahun 1006 Masehi belum dapat memberikan penjelasan terperinci dan kompleks mengenai akhir kematian suatu bintang, akan tetapi para ilmuan Jerman menyebut pembahasan yang dilakukan oleh ulama Muslim yang berasal dari Uzbekistan itu menjadi maklumat yang sangat berharga mengingat belum adanya teknologi yang menyokong seperti era saat ini.

Perlu diketahui bahawa para astronom dan ilmuan baru mencari peristiwa supernova di jagat raya pada tahun 1608 Masehi, atau 600 tahun selepas maklumat asas yang telah dibincangkan oleh Ibnu Sina dalam bukunya "Penyembuh".

Supernova adalah letupan dari suatu bintang di galaksi yang memancarkan tenaga lebih banyak daripada nova. Peristiwa supernova merupakan penanda berakhirnya riwayat suatu bintang.

Bintang yang mengalami supernova akan kelihatan sangat menarik dan bahkan kecemerlangannya boleh mencapai ratusan juta kali cahaya semula bintang tersebut, beberapa minggu atau bulan sebelum suatu bintang mengalami supernova. (Skynewsarabia/Ram)

https://www.eramuslim.com | .

No comments:

Post a Comment