Friday 20 May 2016

Makan Buah Pisang Setiap Hari Anda Akan Sehat




Selain mempunyai rasa yang enak dan boleh mengenyangkan, buah pisang juga mempunyai banyak sekali manfaat baik untuk kesihatan dan untuk kecantikan walaupun harganya boleh dikatakan cukup murah. Tidak hanya mempunyai banyak manfaat dan juga khasiat, namun buah pisang juga mempunyai rasa dan juga tekstur yang sangat disukai banyak orang. Untuk itulah anda harus selalu menyediakan buah pisang ini di meja makan anda kerana beberapa alasan berikut.

Kandungan Antioksidan


Buah ini mempunyai kandungan antioksida yang baik untuk tubuh. Manfaat dari Atioksidan sendiri adalah untuk melawan radikal bebas yang masuk ke dalam tubuh manusia. Radikal bebas tentunya berbahaya kerana boleh merosakkan sel dan juga boleh mencetuskan pelbagai penyakit kronik dan juga proses penuaan.

Mencegah penyakit jantung

Pisang yang rajin dikonsumsi secara rutin dapat menurunkan risiko tekanan darah tinggi, jadi penyakit jantung tidak akan datang kerana tekanan darah akan lebih terkawal.

Kurangkan kesakitan haid

Bagi anda yang sering mengalami sakit semasa haid maka sangat dianjurkan untuk mengambil buah yang satu ini. Mengambil pisang sangat bermanfaat untuk melepaskan hormon stres yang mana berfungsi untuk mengurangkan rasa sakit.

Kalium

Kandungan kalium yang tinggi di dalam buah pisang sangat baik untuk kesihatan otak, dengan begitu otak dapat menumpukan perhatian dengan lebih baik.

Mencegah Anemia

Kurang darah atau yang biasa disebut dengan anemia terjadi kerana kekurangan zat besi. Kekurangan zat besi tersebut boleh dipenuhi dengan memakan pisang yang mempunyai kandungan zat besi yang kaya.

Anti Depresan

Zat trytophan yang terdapat pada pisang boleh berfungsi sebagai neurotransmitter otak, yang akan menurunkan tahap kemurungan dan juga stres. Mengambil pisang akan membantu orang untuk menjadi lebih rileks dan juga santai.

Selain beberapa manfaat di atas tentunya masih banyak lagi manfaat dari buah pisang sehingga membuat buah tersebut sangat layak untuk anda sediakan pada meja makan anda setiap hari.

No comments:

Post a Comment