Thursday 25 October 2012

Lawatan Amir Qatar iktiraf Hamas sebagai kerajaan



Terjemahan Mohamad Yahya,24 Okt 2012


(Sheikh Hamad adalah ketua negara pertama melawat  wilayah Palestin tersebut sejak sekatan antarabangsa dikenakan.)

GAZA: Sheikh Hamad bin Khalifa Al Thani, Amir Qatar, telah tiba di Semenanjung Gaza untuk merasmikan satu projek pelaburan Qatar bernilai ratusan juta dolar untuk membina semula daerah pantai yang miskin dan penuh sesak.

Pemimpin negara Teluk tersebut adalah ketua negara pertama yang melawat Gaza sejak wilayah Palestin itu diboikot di peringkat antarabangsa sebahagiannya kerana Hamas yang popular pada pilihan raya 2006, dianggap oleh kuasa besar seperti Amerika Syarikat, United Kingdom, Kesatuan Eropah dan Jepun sebagai "organisasi pengganas".

Perang saudara yang saling menghancurkan pula berlaku pada 2007, yang membawa kepada perselisihan di antara Hamas dan Fatah - kumpulan yang disokong oleh banyak kuasa Barat.

"Lawatan ini mempunyai kepentingan politik yang besar," kata jurucakap kerajaan Hamas, Taher al-Nunu.

"Beliau adalah pemimpin Arab pertama yang memecahkan pengepungan politik ini."

Projek pelaburan tersebut bertujuan untuk membina 1,000 rumah untuk keluarga miskin di kawasan musnah Khan Younis di selatan Semenanjung Gaza.

Selepas meletakkan batu asas projek, pemimpin Hamas, Ismail Haniyeh mengucapkan terima kasih kepada Amir "untuk keputusan berani beliau melawat Gaza.”

"Lawatan Amir ini secara rasminya mengumumkan pelanggaran untuk pengepungan politik dan ekonomi yang dikenakan ke atas Gaza selama lebih dari lima tahun," kata Haniyeh.

"Hari ini di Gaza dan kelak Baitul Muqaddis yang dibebaskan," katanya.

Haniyeh juga mengumumkan bahawa pembiayaan Qatar telah meningkat daripada $254 juta seperti yang dilaporkan sebelum ini kepada $400 juta. Tiada butiran lanjut mengenai dana tambahan berkenaan.

Amir juga merancang untuk bertemu dengan pemimpin Hamas di Universiti Islam, dan membatalkan ucapan yang telah dirancang di sebuah stadium.

Semenanjung Gaza yang panjangnya adalah 41km, mempunyai populasi seramai 1.6 juta orang, telah mengalami kerosakan teruk semasa operasi besar-besaran 22 hari tentera Israel pada bulan Disember 2008 dan Januari 2009.

Khan Younis terutamanya menjadi amat teruk semasa sekatan antarabangsa Gaza, yang dikenakan sejak tahun 2007, dan semasa separuh dekad sebelum itu. Satu laporan EWASH 2011 mendedahkan bahawa 90-95 peratus air Gaza tidak selamat untuk diminum.

Satu kenyataan lewat malam dari pejabat Presiden Mesir Mohammed Morsi berkata negara itu mengalu-alukan lawatan Amir ke Gaza, yang dikatakan datang sebagai sebahagian daripada usaha Mesir "untuk memecahkan pengepungan ke atas rakyat" wilayah tersebut.

Wartawan Al Jazeera, Nicole Johnston, yang melaporkan dari Gaza, berkata"Saya tidak pernah melihat pegawai Hamas begitu gembira dengan sejak mereka berjaya membebaskan lebih 1,000 tahanan politik Palestin tahun lepas," Haniyeh juga memberi komen tentang pelepasan banduan, yang dirundingkan dengan pembebasan askar Israel Gilad Shalit Koperal.

"Lawatan ini bertepatan dengan sambutan ulang tahun pertama kemenangan perjuangan Palestin, isitu pertukaran tahan dengan Shalit – di mana Qatar turut  memainkan peranan penting dalam kejayaan rundingan itu," katanya.

Wartawan kami melaporkan bahawa Hamas mengatakan bahawa ia "benar-benar memberi pengakhiran  kepada pengasingan politik mereka".

"Mereka benar-benar telah dianggap sebagai 'organisasi pengganas', sejak mereka memerintah pada tahun 2007, dan kini mereka akhirnya mempunyai pemimpin dunia, pemimpin negara Arab, melawat mereka," kata Johnston.

Qatar turut memainkan peranan penting dalam proses perdamaian Hamas - Fatah. Awal tahun ini, Amir mengajak Abbas dan pemimpin tertinggi Hamas dalam buangan, Khaled Meshaal, untuk membuat perjanjian.

No comments:

Post a Comment