Wednesday 28 December 2016

Romania tolak cadangan PM wanita Islam pertama



Luar Negara

BUCHAREST: Presiden Romania mencetuskan kekecohan politik terbaru hari ini selepas menolak cadangan parti berhaluan kiri yang memenangi pilihan raya untuk menamakan perdana menteri wanita beragama Islam yang pertama di negara Kesatuan Eropah itu.

Klaus Iohannis tidak memberi sebarang alasan mengapa beliau menolak Sevil Shhaideh, yang dicadangkan parti Social Democrats (PSD), tetapi spekulasi menyatakan ia kemungkinan disebabkan latar belakang suaminya yang ada kaitan dengan Syria.




“Saya sudah menganalisis hujah berkaitan dengan teliti dan memutuskan untuk tidak menerima cadangan itu.
“Saya menggesa gabungan PSD untuk membuat cadangan lain,” katanya pada sidang media hari ini.
PSD terdahulu mencadangkan Shhaideh, 52, bagi jawatan itu selepas kemenangan besarnya dalam pilihan raya pada 11 Disember selepas memenangi 45% undi.

Ketua PSD, Liviu Dragnea tidak dapat dicadangkan sebagai perdana menteri kerana sedang menjalani hukuman penjara 2 tahun kerana penipuan dalam pilihan raya umum sebelum ini.

Shhaideh tidak mempunyai pengalaman luas dalam politik, dan pernah berkhidmat sebagai menteri pembangunan selama 5 bulan sebelum kerajaan pemerintahan PSD berakhir pada penghujung 2015.
Pengalaman terhad dan hubungan rapatnya dengan Dragnea menyebabkan parti pembangkang menuduhnya hanya sebagai boneka Dragnea.

Shhaideh daripada keturunan minoriti Turki di Romania, tetapi dikatakan agamanya tidak menjadi masalah kepada Iohannis.Sebaliknya, fokus masalah kepada cadangan meletakkan beliau sebagai perdana menteri ialah suami yang dinikahinya pada 2011 berketurunan Syria.

No comments:

Post a Comment