Tuesday 6 December 2016

Gerakan sedia tentang pindaan Akta 355 k'jaan



Berita


Gerakan akan menentang usul untuk meminda AktaMahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 atau Akta 355, yang akan diambil-alih oleh kerajaan daripada PAS, jika ia bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan.

Semasa perhimpunan agung tahunan Umno lalu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata kerajaan akan "mengambil alih" rang undang-undang persendirian daripada Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang untuk meminda akta berkenaan.

Mah berkata walaupun Gerakan belum melihat format rang undang-undang kerajaan itu, usul Hadi bagaimanapun tidak mengikut perlembagaan.

"Kerajaan mengambil alih rang undang-undang itu, tetapi kita tetap akan menentangnya jika ia tidak mengikut perlembagaan," katanya kepada pemberita di Petaling Jaya pagi ini.



Pada 22 November lalu, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi memberi taklimat kepada semua ahli parlimen yang beragama Islam berhubung rang undang-undang persendirian Hadi itu.
Semasa pertemuan itu, mereka memutuskan supaya cadangan dikemukakan kepada Najib menggesa beliau untuk membentuk jawatankuasa khas Parlimen, yang terdiri daripada ahli parlimen Islam dan bukan Islam untuk mengkaji semula rang undang-undang itu selepas ia dibentangkan di Parlimen.

Mah yang juga adalah menteri industri perladangan dan komoditi berkata BN akan membincangkan perkembangan terkini mengenai rang undang-undang yang dicadangkan Hadi itu.
"Perdana menteri kata akan ada mesyuarat BN (sebelum sidang Parlimen seterusnya Mac 2017) untuk membincangkan lagi isu ini.

“Kami akan memberikan input kami ketika itu," katanya.

Mah, bagaimanapun, tidak memberikan jawapan langsung apabila ditanya sama ada BN dan kabinet telah membincangkan perkara itu sebelum pengumuman Najib atau jika pengumuman itu melanggar semangat BN.

"Kami akan memberi pendapat kami dalam perbincangan tertutup secara berterus terang dengan perdana menteri apabila tiba masanya," katanya.

No comments:

Post a Comment