Wednesday 23 November 2016

10 golongan manusia yang didoakan malaikat berserta dalil-dalilnya


Agama

1. Orang berilmu yang mengajarkan kebaikan

Sabda Rasulullah SAW:-
"Sesungguhnya Allah, para malaikat, penghuni langit dan dunia, serta semut yang berada di sarangnya bahkan ikan mendoakan orang yang mengajar manusia lain kebaikan." (Hadith Riwayat at-Tirmidzi)

2. Orang yang suka menderma

Sabda Rasulullah SAW:-
"Tidak ada satu hari pun manusia hidup kecuali dua malaikat yang turun. Salah satu berdoa: 'Ya Allah, kurniakanlah orang yang menderma gantiannya'. Manakala yang satu lagi berdoa: 'Ya Allah, berilah kepada orang kedekut kebinasaan'." (Hadith Riwayat al-Bukhari)

3. Orang yang beribadah selepas solat

Sabda Rasulullah SAW:-
"Para malaikat sentiasa mendoakan sesiapa sahaja antara kamu selama mana dia berada di tempat solatnya dan wuduknya belum batal: 'Ya Allah, ampunilah dia. Ya Allah, rahmatilah dia'." (Hadith al-Bukhari)




4. Orang yang mendoakan kebaikan untuk saudaranya

Sabda Rasulullah SAW:-
"Sesiapa yang mendoakan saudaranya tanpa pengetahuan saudaranya, maka malaikat yang mengikutinya pun berkata: 'Amin, untuk kamu juga begitu'." (Hadith Riwayat Muslim)

5. Orang yang berselawat ke atas Nabi Muhammad SAW


Sabda Rasulullah SAW:-
"Sesiapa yang berselawat kepadaku, maka para malaikat akan sentiasa berselawat kepadanya selama mana dia berselawat kepadaku. Maka berselawatlah biarpun sedikit." (Hadith Riwayat Ahmad)

6. Makmum yang mengaminkan bacaan al-Fatihah imam

Sabda Rasulullah SAW:-
"Apabila imam selesai membaca ayat terakhir di surah al-Fatihah maka jawablah 'amin'. Sesiapa yang doanya tepat dengan doa malaikat, maka terus terampun dosa-dosanya sebelum ini." (Hadith Riwayat al-Bukhari)

7. Orang yang bersahur

Sabda Rasulullah SAW:-
"Makan sahur itu berkat, maka jangan tinggalkannya sekalipun dengan seteguk air. Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya mendoakan orang yang bersahur." (Hadith Riwayat Ahmad)

8. Makmum yang berada di saf hadapan

Sabda Rasulullah SAW:-
"Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya mendoakan orang yang berada di saf paling hadapan." (Hadith Riwayat Ibn Majah)

9. Orang yang tidur dalam keadaan berwuduk


Sabda Rasulullah SAW:-
"Sesiapa yang tidur dalam keadaan bersuci, dia tidak akan bangun melainkan malaikat mendoakannya: 'Ya Allah, ampunilah hamba-Mu ini, sesungguhnya dia tidur dalam keadaan bersuci'." (Hadith Riwayat al-Baihaqi dan Ibn Hibban)

10. Orang yang berusaha memperbaiki diri

Firman Allah SWT:-

"Malaikat yang memikul 'Arasy dan malaikat yang berada di sekelilingnya sentiasa bertasbih dan memuji Tuhan mereka, mereka beriman kepada-Nya serta meminta ampun buat orang yang beriman: 'Ya Tuhan kami, rahmat-Mu dan ilmu-Mu meliputi segala sesuatu, maka ampunilah orang yang bertaubat dan mengikuti jalan-Mu dan selamatkan mereka dari azab neraka Jahim'." (surah al-Ghafir 40:7-9)

Wallahu'aklam. 

No comments:

Post a Comment