Sunday 9 October 2011

SAINS MENGAKUI KELEBIHAN SETIAP WAKTU SOLAT UNTUK KESIHATAN

Sesungguhnya, solat mempunyai waktu khusus sehari semalam sebagaimana ibadah haji yang juga mempunyai waktu khusus. Berkaitan waktu solat Allah berfirman: " Sesungguhnya solat itu adalah kewajiban yang ditentukan waktunya atas orang yang beriman.". Ketentuan Allah berkaitan waktu solat ini sudah tentu mempunyai hikmah tersendiri.

Waktu solat subuh yang datang pada waktu fajar dan sebelum matahari terbit adalah sebaik-baik waktu bagi kesihatan. Ketika ini udara bersih. Embun telah menurunkan dan membersihkan udara dari kekotaran debu dan gasa-gas merbahaya seperti karbondioksida dan lainnya. Bagi mendirikan solat pastinya seseorang itu akan bagun tidur di awal pagi dan ini baik untuk kesihatan. Dengan mengambil wuduk dan berjalan ke masjid ini dengan sendirinya seseorang itu telah memulakan kehidupan pada pagi itu dengan proses pembersihan diri dan melakukan sedikit riadah yang diperlukan oleh tubuh. Perbuatan ini akan melahirkan perasaan semangat, segar dan membuang sifat malas.

Manakala waktu zohor pula adalah waktu penyegar semangat dan fizikal manusia. Secara biologi pada waktu itu badan kita memerlukan waktu tambahan. Ini kerana aktiviti daripada pagi hingga tengah hari banyak menggunakan tenaga. Selain tubuh bebas seketika daripada kesibukan kerja, solat zohor juga berfungsi sebagai penenang keadaan yang disebabkan perut lapar.

Waktu solat Asar pula berada ketika hampir selesai dan tubuh badan dalam keadaan letih. Berdasarkan kajian Dr Zahir Qarami solat Asar dapat menjauhkan seseorang daripada penyakit jiwa dan fizikal. Menurutnya lagi solat Asar dapat menurunkan hormon andrenalin yang dihasilkan pada pukul 3 hingga 4 petang, yang mana dapat menimbulkan pelbagai penyakit. Katanya, ketika manusia menghadapi kesulitan dan tidak melakukan pergerakkan serta reaksi fizikal, maka perkara itu dapat menyebabkan penyakit jiwa dan fizikal kerana pengaruh hormon andrenalin yang meningkat secara berterusan.

Waktu solat Maghrib pula berubahnya terang menjadi gelap, sekaligus ketika pekerjaan selesai dan menjelangnya waktu istirehat malam. Sementara waktu Isyak tiba pada saat kita mengakhiri aktiviti seharian. Itu adalah waktu yang sesuai bagi memperbaiki peredaran darah dan mengantur pernafasan. Menurut kajian Sains juga waktu-waktu solat akan memberi kesan pada tubuh sebagaimana berikut;

1. Solat subuh organ yang terkesan ialah paru-paru. Paru-paru menyerap oksigen (02) sebagai bahan bakar bagi metabolisma tubuh hingga manusia dapat beraktiviti.

2. Dhuha akan memberi kesan organ usus besar dan perut. Di mana ia akan meningkatkan penyerapan makanan sebagai sumber tenaga bagi beraktiviti sepanjang hari.

3. Zohor akan memberi kesan organ jantung. Ia adalah fasa penyejuk kerana seluruh 11 sistem tubuh sudah bekerja optimum dari pelbagai aktiviti yang dilakukan manusia pada siang hari.

4. Asar dan Maghrib akan memberi kesan pada organ ginjal dan usus kecil. Di sini ia bertindak sebagai fungsi detoksifikasi, di mana seluruh sisa metabolisma dibuang melalui ginjal dan usus kecil.

5. Isyak akan memberikan kesan pada organ hati dan pankreas. Proses berlaku dimana penyerapan bagi menganti sel-sel mati sekaligus sebagai proses pembentuk imuniti (daya tahan tubuh) hingga selepas Isyak, tubuh memerlukan istirehat supaya proses pembaikan berjalan optimum.

Begitulah hikmah disebalik waktu-waktu solat yang dikerjakan mengikut waktu yang ditentukan. Yang penting bagi kita marilah kita melakukan solat di awal waktu sebaik sahaja kemasukan waktu-waktu solat tersebut berlaku. Dengan berbuat demikian sebenarnya kita telah memenuhi sunnah Rasulullah s.a.w. yang sentiasa bersolat di awal waktu. Maka siapa yang solat diawal waktu mereka akan mendapat ganjaran pahala yang besar disamping nikmat kesihatan yang baik dan berguna untuk diri.

1 comment: