Tuesday 1 October 2013

Blue Ocean Strategy : JAKIM dan IPTA


Pada Perhimpunan Bulanan Jakim pada 20 September 2013 yang lepas telah berlangsungnya satu acara Majlis Penyerahan Hasil Kajian Al-Ash’ari Dan Asha’irah Di Nusantara : Sejarah Dan Terjemahan Teks” daripada Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) kepada Jakim. Penyerahan kajian oleh wakil penyelidik UKM, Profesor Dato’ Zakaria bin Stapa kepada YBhg. Dato’ Mustapa bin Othman, Ketua Pengarah Jakim. 
 
Kajian Al-Ash’ari Dan Asha’irah Di Nusantara ini telah dilaksanakan oleh Panel Penyelidik Dari UKM yang terdiri daripada Dr. Abdul Rahman bin Mahmood, Dr. Indriaty binti Ismail, Dr. Wan Fariza Alyati binti Wan Zakaria, Encik Mohd Faizul bin Azmi, Encik Mohd Haidhar bin Kamarzaman dan diketuai oleh Prof. Dato’ Zakaria bin Stapa.
 
Antara objektif kajian ini adalah untuk memperkenalkan Imam Al-Ash’ari dan aliran Asya’irah dalam sejarah Islam dan sejarah perkembangan di Nusantara. Kajian ini juga bertujuan menjelaskan hakikat Ahli Sunnah Wal Jamaah dan mengetengahkan usul-usul akidah serta pegangan yang terkandung di dalam kitab al-luma’ dan al-istihsan.
 
 
 

No comments:

Post a Comment