Friday 20 January 2017

Sejarah Kekerasan terhadap Etnis Muslim Rohingya di Myanmar Tahun 1784-2016


Baru-baru ini laman Wall Street Journal - Amerika mengeluarkan sebuah artikel laporan yang mengkaji konflik lama antara kerajaan Yangon dan umat Islam Rohingya, yang kini ditolak kerakyatan mereka di negara tersebut.

Berikut adalah sejarah ringkas warga Rohingya:

Abad kelapan: Masyarakat Rohingya yang berasal dari Asia Selatan menetap di negara yang merdeka di Arakan, yang kini dikenali sebagai negera bahagian Rakhine di zaman moden Myanmar.

Abad kesembilan sehingga abad ke-14: Masyarakat Rohingya menerima kedatangan Islam melalui pedagang Arab. Hubungan erat yang terjalin antara Arakan dan Bengal.


1784: Raja Burma, Raja Bodawpaya menakluki Arakan dan beratus-ratus beribu-ribu pelarian melarikan diri ke Bengal.

1790: Hiram Cox, seorang diplomat Inggeris dihantar untuk membantu pelarian, Bandar Kazan di Bangladesh dibina dan dibangunkan, di mana banyak etnik Rohingya masih hidup hingga hari ini.

Heru Susetyo: Muslim Rohingya Sudah Ada Sebelum Myanmar Ada
1824-1942: Bahasa Inggeris menawan Burma; yang kini dikenali sebagai Myanmar dan menjadikannya sebagai salah satu bahagian British India. Para pekerja telah berhijrah ke Burma dari tempat lain di British India untuk projek-projek infrastruktur.
1942: Jepun menyerang Burma, menggalakkan Inggeris keluar. Dengan pengunduran pihak Inggeris, nasionalis Burma menyerang masyarakat Islam yang disangka mendapat banyak keuntungan daripada penjajahan Inggeris.

minoriti-etnik-rohingya-menderita1a
Lebih daripada 200,000 etnik Muslim Rohingya melarikan diri ke Bangladesh

1945: Bahasa Inggeris membebaskan Burma daripada penjajahan Jepun dengan bantuan nasionalis Burma yang diketuai oleh Aung San dan pejuang etnik Rohingya. Tapi etnik Rohingya merasa dikhianati kerana Inggeris tidak memenuhi janji autonomi bagi Arakan.

1948: Ketegangan meningkat antara kerajaan baru Myanmar dan Rohingya, yang kebanyakan ingin Arakan menyertai majoriti Islam Pakistan. Pemerintah membalas dengan memboikot masyarakat Rohingya, termasuk menghapuskan wujud mereka dalam sektor Pegawai Negeri Sipil (PNS).

1950: Beberapa individu dalam masyarakat Rohingya menentang kerajaan yang dipimpin oleh kumpulan bersenjata disebut mujahid. Namun pemberontakan reda secara beransur-ansur.

1962: Jeneral Ne Win dan Parti Sosialis Burma merebut kuasa dan mempraktikkan kekerasan terhadap etnik Rohingya.

1977: Lebih daripada 200,000 etnik Muslim Rohingya melarikan diri ke Bangladesh.

1982: Sebuah undang-undang imigresen baru ditakrifkan semula. Orang-orang yang berhijrah pada masa pemerintahan Inggeris dianggap sebagai pendatang haram. Pemerintah menetapkan perintah undang-undang ini pada semua masyarakat etnik Rohingya.

1989: Tentera menukar nama Burma menjadi Myanmar.

Foto Satelit Tunjukkan Lebih 1000 Rumah etnik Rohingya di Rakhine Dibakar
1991: Lebih daripada 250,000 pelarian dari etnik Rohingya melarikan diri, dipaksa menjadi buruh, wanitanya dirogol di tangan tentera Myanmar.

1992-1997: Kira-kira 230,000 etnik Rohingya kembali ke Arakan, yang kini dikenali sebagai Rakhine, di bawah perjanjian pemulangan.

2012: Rusuhan antara etnik Muslim Rohingya dan Buddha Rakhine telah menelan 100 nyawa, kebanyakan etnik Muslim Rohingya. Berpuluh-puluh ribu orang telah didorong ke Bangladesh. Hampir 150,000 orang dipaksa ke kem-kem di Rakhine.

2016: Kumpulan Harakah al-Yaqin menyerang pondok pengawal sempadan, membunuh sembilan askar Myanmar. Tentera bertindak balas. Lebih daripada 25,000 orang kembali melarikan diri Rakhine ke Bangladesh. Angka rogol, pembunuhan dan pembakaran rumah-rumah warga Rakhinr meningkat tak terkira. Namun kerajaan Aung San Suu Kyi mengabaikan atas kekejaman ini. *

sumber http://www.hidayatullah.com

No comments:

Post a Comment