Friday 2 September 2016

RUU 355: Terima kasih Mufti Wilayah Persekutuan


HARAKAHDAILY | .


PAS merakam jutaan ucapan terima kasih dan tahniah kepada semua pihak, khasnya kepada Mufti Wilayah Persekutuan yang telah menyatakan sokongan dan menyeru agar semua ahli Parlimen, khasnya mereka yang beragama Islam menyokong RUU 355.

PAS yakin semua Mufti menyokong RUU 355 kerana ia adalah sebahagian dari usaha meningkatkan martabat Mahkamah Syariah. Alangkah baiknya kalau semua mufti mengeluarkan gesaan yang sama kepada semua ahli Parlimen.

Isu RUU 355 tidak perlu dipolitikkan, kerana ia bukan isu politik, kerana ia adalah tanggungjawab semua umat Islam.



Bahkan, isu ini tidak perlu dipolemikkan oleh mana-mana pihak untuk mengelakkan terjejasnya hubungan baik yang sedia ada dan sikap saling hormat-menghormati antara agama yang sudah sedia terjalin.

Dalam suasana negara menyambut kemerdekaan yang ke-59, negara perlu berganjak kepada suasana lebih baik dari yang ada, bukan sahaja dari aspek ekonomi bahkan hubungan antara agama dan kaum. Oleh itu, adalah menjadi tanggungjawab semua pihak untuk mengukuhkan hubungan antara kaum dan agama.

Semoga langkah yang diambil oleh Mufti Wilayah akan menyemarakkan lagi usaha dalam memahamkan masyarakat umum terhadap RUU 355 dan bergerak senada bagi menyokong rang undang-undang tersebut secara harmoni dan berdakwah.

Tuan Ibrahim Tuan Man
Timbalan Presiden PAS
2 Sept 2016
Kelana Jaya - HARAKAHDAILY 2/9/2016

No comments:

Post a Comment