Saturday 3 August 2013

Pengasingan Kubur Penganut Syiah: Majlis Fatwa Kedah Tunggu Fatwa

  • Mohamad Baderudin Ahmad Mohamad Baderudin Ahmad
 1 / 1 
ALOR SETAR – Majlis Fatwa Negeri Kedah belum memutuskan sama ada jenazah pengikut fahaman Syiah boleh dikebumikan bersama pengikut Ahlul Sunnah Wal Jamaah ataupun tidak di tapak perkuburan Islam yang sama.

Mufti Kedah, Datuk Syeikh Mohamad Baderudin Ahmad berkata, pihaknya memerlukan penelitian lebih terperinci mengenai perkara itu sebelum boleh dikuatkuasakan.

“Selagi belum diwartakan fatwa itu, kita tidak boleh mengambil apa-apa tindakan kepada mereka yang berkenaan.

“Kita perlu tunggu keputusan daripada Majlis Fatwa Kebangsaan terlebih dahulu sebelum boleh membuat sebarang tindakan dan penguatkuasaan kepada jenazah atau pengikut ajaran itu,” katanya.

Menurutnya, meskipun perkara ini menjadi persoalan penting, namun beliau terpaksa menunggu arahan dan keputusan daripada pihak Pusat terlebih dahulu.

Sebelum ini, Sinar Harian melaporkan, Ketua Syiah Kedah, Abdullah Hassan berkata, Syiah di negara ini menguruskan pengikut mereka dengan baik, sama dengan cara dilakukan pengikut fahaman Ahlul Sunnah Wal Jamaah.

Menurutnya, jenazah pengikut Syiah juga dikafankan dengan kain putih. Bezanya dengan Ahlul Sunnah Wal Jamaah adalah kain itu yang dibeli dari Iran, tertulis dengan doa-doa.
Abdullah juga menafikan dakwaan bahawa Syiah pernah merampas jenazah untuk diuruskan pengebumian mengikut fahaman Syiah di Kuala Kedah.

Jelasnya, beliau mengambil jenazah seorang ahli Syiah dari Kuala Kedah untuk diuruskan mengikut fahaman Syiah kerana si mati telah mewasiatkan secara bertulis kepada beliau dan kepada keluarga si mati secara lisan supaya berbuat demikian ketika sedang sakit di sebuah hospital di sini.

Sementara itu, Menteri Besar, Datuk Mukhriz Mahathir sebelum ini juga pernah melaporkan bahawa telah berlaku satu insiden apabila jenazah pengikut fahaman Syiah tidak dibenarkan dikebumikan di satu tanah perkuburan dekat sebuah masjid di Pendang.

Menurutnya, perkara itu berlaku selepas imam masjid berkenaan mendapat aduan bahawa jenazah pengikut berkenaan diuruskan dengan cara yang bertentangan dengan fahaman Ahlul Sunnah Wal Jamaah.

Difahamkan, jenazah tersebut kemudiannya dikebumikan bersebelahan pagar masjid berkenaan

No comments:

Post a Comment