Thursday 6 October 2016

PBB jadi beban bagi masyarakat dunia - Erdogan



Presiden Turki, Recep Tayyip Erdogan dalam sebuah pidato di Ankara mengatakan PBB menjadi beban bagi manusia. Itu kerana struktur dan kekuasaan mereka yang tidak adil.

Majlis Keselamatan PBB ditubuhkan untuk menjamin hak-hak asasi manusia dan menghilangkan ketidakadilan, tetapi hari ini mereka gagal untuk melaksanakan tugas tersebut, lapor HDN.

Erdogan mengkritik ketiadaan negara Muslim yang menjadi anggota di Dewan Keselamatan PBB. Beliau menyarankan agar keahlian tetap Majlis Keselamatan PBB perlu dipertingkatkan dari 10 negara hingga 20 negara, sehingga semua 193 negara mempunyai giliran yang sama.

Presiden Turki itu juga mengecam Kesatuan Eropah, kerana gagal menepati janjinya perihal bantuan kemanusiaan untuk pelarian Syria. Beliau mengatakan bahawa dari €3 bilion yang dijanjikan oleh Brussels, baru €179 juta yang sampai sehingga ini.

Walaupun isu pelarian dibincangkan pada sesi terakhir Perhimpunan Agung PBB di New York, namun tidak ada yang benar-benar membincangkannya dengan serius.

Sementara Erdogan menegaskan bahawa Turki akan terus menghadapi tugas kemanusiaan, "terlepas dari apakah Kesatuan Eropah membuat janji atau tidak". [Islampos]

No comments:

Post a Comment