Wednesday 26 September 2012

BUKAN ISLAM SUDAH MULA MENERIMA HUKUM HUDUD ?


(Pandangan Cina tentang hudud hasil kajian UM)

KUALA LUMPUR: Kajian oleh Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya  Universiti Malaya (UMCEDEL) yang bertajuk Pola Pengundian Menjelang Pilihanraya Umum ke-13 semalam mengesahkan bahawa MCA dan medianya telah gagal dalam memainkan isu hudud.

Ditanya samada mereka merasakan hudud adalah adil untuk semua, 42% respondan Cina menyatakan ya. Hanya 14 peratus Cina tidak bersetuju dan manakala satu perempat daripadanya menyatakan tidak pasti.

Respondan seterusnya ditanya samada pelaksanaan hudud boleh menjadi penyelesaian kepada peningkatan jenayah, 41% respondan Cina berkata ya manakala 32% menyatakan tidak pasti. Dalam kalangan orang India, separuh daripada mereka tidak pasti, manakala hanya 23% tidak setuju.

Hampir separuh respondan Cina tidak bersetuju atau tidak pasti dengan kenyataan samada hukum hudud boleh dilaksanakan di Malaysia kerana kepelbagaian etnik dan budaya. Akan tetapi, kenyataan yang sama mendapat sokongan satu pertiga orang Melayu, beragama Islam.

(Ini satu lagi keputusan kajian um)

MCA, yang para calonnya ditewaskan teruk pada PRU 2008 telah secara aktifnya cuba mendapat kembali undi pengundi bukan Islam dengan menfokuskan kepada niat kerajaan PAS Kelantan untuk melaksanakan hukum hudud pada orang Islam.

Dengan bantuan The Star, akhbar yang dikawal oleh parti Cina tersebut, para pemimpin MCA bertali-arus membuat kenyataan mengenai hudud, menakutkan mereka dengan spektra hak mereka bakal ditindas jika Pakatan Rakyat berkuasa nanti.

Seramai 1,536 respondan telah ditemuramah secara bersemuka oleh UMCEDEL yang dijalankan daripada September 1 hingga September 16, 2012.

Lebih daripada separuh (56%) adalah pemuda berumur 21 ke 40 tahun dan hampir separuh mendapat pendidikan tinggi. Semua respondan adalah pengundi berdaftar, dengan 26 peratus akan mengundi untuk kali pertamanya dalam PRU akan datang.

Walaupun keseluruhan kajian menunjukkan peningkatan kepada Pakatan Rakyat, atau prestasi yang lebih baik untuk PR, satu soalan kajian telah menyatukan para respondan – iaitu samada mereka ingin melihat debat antara Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak bersama Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim secara terbuka. 72% berkata ya, hanya 17% berkata tidak perlu untuk debat sedemikian.

Selain itu, majoriti juga bersetuju dengan isu seperti skandal National Feedlot Corporation yang melibatkan keluarga ketua Wanita Umno Shahrizat Jalil, kilang Lynas dan integriti para pemimpin Umno and BN akan merugikan BN pada PRU ke 13

No comments:

Post a Comment