Tuesday 22 March 2016

Islam liberal mengikut telunjuk Syaitan




MENITI cabaran yang perlu dihadapi oleh umat Islam pada masa kini, sangat menggentarkan jiwa. Satu demi satu, usaha untuk mengganggu-gugat dan menjatuhkan martabat Islam giat dilakukan oleh musuh-musuhnya.
Tidak ketinggalan, musuh dalam diam yang merupakan salah satu cabaran terbesar umat Islam masa kini ialah fahaman liberalisme atau Islam liberal.
Apa itu liberalisme? Fenomena liberalisme atau Islam Liberal ini menurut Jurnal Hadhari  5(1) (2013)37-53 adalah satu aliran pemikiran yang menghendaki kepada keterbukaan  dalam berijtihad yang melampaui batas-batas agama yang telah sedia ada sepertimana di  dalam al-Quran, al-Sunnah, ijmak dan qiyas.
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam  Malaysia Kali Ke-74 yang bersidang pada 25 -27 Julai 2006 telah membincangkan Aliran  Pemikiran Liberal: Hukum dan Implikasinya Kepada Islam Di Malaysia.
Muzakarah telah memutuskan bahawa Gerakan Pemikiran Liberal mengandungi  fahaman-fahaman yang didapati menyeleweng dari aspek akidah dan syariah.
Kelompok yang mengamalkan pemikiran ini dikategorikan sebagai perosak agama dan  musuh Islam kerana mereka menggunakan label Islam liberal untuk memperjuangkan hak  kebebasan dan hak asasi manusia.
Dalam tidak sedar, umat Islam masa kini secara perlahan-perlahan sudah diresapi pemikiran ini yang disifatkan cendekiawan, sebagai salah satu agenda doktrin Yahudi- Kristian untuk memesongkan akidah Muslim sekali gus menghancurkan Islam.
Sememangnya itulah misi utama mereka sehingga kiamat.
Kelompok ini memandang semua kebenaran adalah relatif (tidak pasti), sehingga tidak ada kebenaran mutlak, termasuk kebenaran agama.
Selain itu, gagasan pemikiran Islam Liberal juga menolak pelaksanaan Syariah Islam dengan mengatakan bahawa pelaksanaan hukum Islam pada saat ini hanya akan memberi  kesan negatif kerana pelaksanaannya dianggap sangat bertentangan dengan hak-hak asasi  manusia dan tidak sesuai dengan perkembangan zaman.
Mereka, seperti beberapa kumpulan Melayu yang mengaku diri mereka profesional, berasakan hukuman Islam secara zahirnya kelihatan kejam, sedangkan sebagai seorang  Muslim, haram hukumnya mempunyai perasaan seperti itu.
Dengan itu, aliran Islam Liberal ini tidak ragu-ragu untuk mengubah bentuk hukum yang  sedia tertera di dalam al-Quran dan Sunnah seperti sistem pembahagian pusaka, kewajipan menutup aurat bagi kaum wanita, keharusan poligami, hukum hudud dan hukuman bunuh  ke atas Muslim yang murtad, kepimpinan wanita dalam solat, hak mutlak suami untuk  menceraikan isteri, larangan perkahwinan antara orang Islam dan bukan Islam serta undang-undang moral agama yang dikatakan melanggar hak asasi dan kebebasan manusia  (Riduan Mohamad Nor & Ahmad Adan Fadhil 2009).
Sayangnya di Malaysia, kelompok liberal ini membabitkan kalangan intelektual Islam yang menggelarkan diri mereka sebagai pejuang hak asasi manusia. Apabila golongan berintelektual juga terpengaruh dengan fahaman seperti ini, apatah lagi orang yang kurang berpendidikan.


Sudah tentunya fahaman ini dengan mudah dapat diresapi oleh masyarakat yang tiada  pegangan akidah yang kuat dan jauh jiwanya daripada al-Quran.
Pelbagai perkara yang sudah ditetapkan di dalam Islam, akan menjadi pertikaian puak- puak ini. Mereka tanpa sudah, akan terus mencari kesalahan dan mempersoalkan kebenaran ayat-ayat suci al-Quran serta as-Sunnah kerana pada dasarnya, jiwa mereka  sudah tidak Islam.
Justeru, sebagai umat Islam yang hebat dan berfikir, janganlah kita mudah terpengaruh  dengan aliran pemikiran seperti ini kerana ia pada akhirnya hanya membawa kepada kebinasaan semata-mata yang bukan hanya membabitkan diri sendiri, bahkan juga orang  di sekeliling.
Jadilah umat Islam yang hebat berfikir berlandaskan al-Quran dan as-Sunnah yang jiwanya sentiasa bertakwa dan yakin kepada Allah Yang Maha Besar.
Sesungguhnya, sifat was-was itu datangnya daripada Syaitan. Apabila Iblis berjanji kepada Allah untuk menyesat, mengkafir, memusyrik dan menjadikan umat Islam ahli neraka, iblis dengan sendirinya mengakui bahawa ia tidak dapat melaksanakan janji tersebut kepada satu golongan orang, iaitu mereka yang ikhlas.
Iblis berkata: “Wahai Tuhanku! Jika demikian,berilah tempoh kepadaku hingga ke hari  mereka dibangkitkan (Hari Kiamat).” Allah berfirman: “Dengan permohonanmu itu,  maka sesungguhnya engkau dari golongan yang diberi tempoh. Hingga ke hari – masa yang  termaklum.”
Iblis berkata: “Wahai Tuhanku! Kerana Engkau telah menjadikan daku sesat, (maka) demi  sesungguhnya aku akan memperindahkan (segala jenis kemungkaran) kepada Adam dan  zuriatnya di dunia ini dan aku akan menyesatkan mereka semuanya. Kecuali hamba- hamba-Mu di antara mereka yang ikhlas.” [al-Hijr 15:36-40]
Diulangi,
“Kecuali hamba-hamba-Mu di antara mereka yang ikhlas.”
Wallahua’lam
Wartawan Ismaweb
Ainul Illia Meor Suzurudin

No comments:

Post a Comment